tisdag, maj 10, 2011

Kåtslag

Stor humor blev det när jag hörde ett inslag i SVT:s Kulturnyheterna ikväll.

Där berättas att den redan nu "klassiska" bilden på USA-ledningens TV-tittande, när Usama bin Laden sköts, censurerats i en judisk ultraortodox tidning. Di Tzeitung publiceras trots namnet, i New York.

På bilden från händelsen har de båda kvinnor som finns där retuscherats bort. En av dem är Hillary Clinton.

Jag trodde inte mina öron, och här hemma brast vi i gapskratt när vi hörde motiveringen.

"Att publicera bilder på kvinnor, kan väcka sexuella tankar hos läsarna."
De stackar manliga läsarna skulle förstås inte kunna styra sig, om de fick se Hillary i bekymmersam pose.

Är det inte märkligt vad religion gör med människor.
Jag visste inte att det funkade som afrodisiakum.

*****

Kulturnyheterna

14 kommentarer:

Elisabet sa...

När jag från någon kvinna i Egypten - eller om det var Tunisien - hörde hur männen skrek efter dem .., hora och allt möjligt, och tog dem mellan benen och under kjolarna .., hejvilt, alltså ., då tänkte jag att dom måtte vara svältfödda eller övererotiska, männen just där. 

Urban sa...

Svt har blandat ihop den tyska tidningen Der Zeitung med den judisk-amerikanska tidningen Di Tzeitung.
http://www.ditzeitung.com/statement.html

Bert sa...

Urban: Tack för det. Har ändrat.

Bert sa...

Elisabet: Egentligen är det ju inte så konstigt. De får ju sällan umgås naturligt med kvinnor.

Janne sa...

Märkligt vad religionen gör med människor frågar du
Det märkliga är vad kvinnor gör med oss män

Antonio sa...

Ofattbart. Judar som manipulerar sanningen. Kan detta verkligen stämma?

Leif sa...

Kvinnor är väldigt osynliga och har noll värde i vissa delar av världen. Här är en bild från tågtrafiken i Bangladesh. Kollar man noga efter syns inte en enda kvinna till! Tidningen är DSB's Ud & Se.

Vi var utomös igår och till min förvåning under hemresan stod ett svenskt vilsekommet X2000-tåg på stationen i Odense med både manliga och kvinnliga passagerare i alla åldrar ombord, Flyktingar?

Leif sa...

<span>Kvinnor är väldigt osynliga och har noll värde i vissa delar av världen. Här är en bild från tågtrafiken i Bangladesh. Kollar man noga efter syns inte en enda kvinna till! Tidningen är DSB's Ud & Se.  
 
Vi var utomös igår och till min förvåning under hemresan stod ett svenskt vilsekommet X2000-tåg på stationen i Odense med både manliga och kvinnliga passagerare ombord, Flyktingar?</span>

Bert sa...

Janne: Så du tänder på Hillary? ;)

Bert sa...

Antonio: Ja, säkert i samma utsträckning som alla vi andra.Så nog stämmer det. Religion förvrider huvudet på alla fundamentalister. Och säkert en hel del ickefundamentalister också.

Bert sa...

Leif: Jo, jag förstår att mäns umgänge med kvinnor är sällsynt i många länder.

Vad gäller x2000-tåget i Odense, så stämmer det. SJ kör vissa tåg ända dit.

Maja sa...

Märkligt - tycker jag - att dessa män verkligen vill förminska sig själva och sina funktioner så till den milda grad. Det verkar som att de ser sig själv som djur, där drifterna är bortom kontroll, de är offer för skenande hormoner!

De män jag känner kan attraheras av andra människor utan att för den skull hoppa på dem, ta dem i skrevet eller ropa fula ord efter dem. Är det för att de har en för låg homonell utsöndring eller vad?

Bert sa...

Maja: Det är precis så jag tänker också.

Knapsu sa...

Det där med att det kan väcka sexuella tankar används nog bara som ett svepskäl, när det egentligen handlar om en föråldrad religiöst grundad syn på att kvinnor inte är lika mycket värda som männen, och därför helst inte skall synas.

Skrämmande!