onsdag, februari 11, 2015

För vilken gång ...

.. i ordningen håller jag inte koll på längre. Men nu är det dags igen. Och så måste man söka upp en fotograf.
 
Visserligen kan jag besöka Trafikverket här i stan och få det hela gjort. Men med kollegers passfotoliknande porträtt på sina körkort, så besöker jag en av de fåtaliga fotografer, som fixar körkortsfoton på direkten.
 
 - Jag vill bli minst lika snygg som på mitt gamla, säger jag.
 - Visst! Det ordnar jag, sa knäpparen. Där kan du hänga av dig och där har du en spegel.
Han pekar på motstående vägg. Och jag ser i spegeln att jag ser precis sådär cool ut, som jag borde med tanke på min person.
 - Varsågod och sitt där.
Han pekar på en liten pall framför en vit fond.
 - Skjut upp glasögonen ordentligt. Sitt rakt emot mig och titta in i kameran.
Blixt blixt blixt. Och så var det klart.
 
 - Varsågod och sitt ner därute så kommer jag med resultatet.
Jag bekantar mig med fotografens två hundar under de 3 minuter som behövs för att fixa riktiga foton nuförtiden.
 
Hm! Jag hade kunnat gå till Trafikverket. Nu ser jag ju ut som en farbror. Grrr!
 
Nåja - Jag betalar 200 spänn och går därifrån. Biter i ett surt äpple därhemma och skickar in mina handlingar.
 
Det får väl gå för den här gången, då.
 
*****
 
PS. Förresten. Jag vet visst för vilken gång i ordningen det blir. Den sjätte.
 
Och jag lovar att jag ska publicera mitt nya här, när jag får det. Bara du skickar en bild av ditt först.
 
 

6 kommentarer:

Gabrielle sa...

Lustigt, jag har också plåtat mig för körkort i dag. Borde ju också ha ett par stycken såna där i nån låda. Men just nu hittar jag bara det som gällde före det nuvarande (snart utgångna) körkortet. Var fasiken har dom andra gömt sig? Du inspirerar mig till ytterligare utgrävningar. Du har nog bättre ordning bland dina grejer än jag...

Knapsu sa...

Men nog var du väl som snyggast i skägg va?

Bert Bodin sa...

Gabrielle: Den där "sammanställningen" gjorde jag för rätt länge sedan. Men den är faktiskt rätt kul att titta på ibland.

Bert Bodin sa...

Knapsu: Jo - Man kanske skulle börja "hipstra" till sig lite igen. Eller talibanisera sig. Men nu blir det grått.

Turtlan sa...

Nr 2 uppifrån vinner min röst! Bästa bilden enligt min smak. Den med mustaschen högst upp... nja ;-))

Härlig bild över livet tänker jag.

Bert Bodin sa...

Och var är dina bilder, Turtlan? ;-)