söndag, februari 12, 2017

Alltid lär man sig nå't

Dagens middag bjöd på oväntad kunskap. Det var när Benke drog korken ur flaskan, som jag fick ögonen på den. Korken, alltså.

Vinet var ekologiskt. Det var en större slatt kvar sedan fredagens goda renrostbiffsmåltid (Den timjanstekta.)  Bjuder man sig på ett bra vin, så räcker en flaska här hos oss minst till två middagar.

Jag fick alltså syn på korken och min vana trogen (varifrån jag nu fått den vanan), så började jag detaljstudera den.

Den hade en intressant text. "From sugar-cane biopolymers. 100% recyclable."

Vi är framgångsrika och noggranna sopsorterare, så min hjärna började genast fundera över hur den där korken skulle finna sitt framtida liv.

Jag glömde nästan äta.

Men hungern tog över och jag beslöt vänta till den var stillad.

I Dagens Nyheter har under veckan skrivits massor om hur det fuskats och fuskas med återvinningen av plast. (Se utdrag nedan!) Den har inte återvunnits, utan stora berg av plast har istället bränts. Uselt, tycker jag. Så uselt att jag blev rejält arg. Banditer finns i alla branscher. Från bankvärlden till småföretagarditon. De ska förstås sättas åt. Ordentligt.

Korkens kretslopp.
Vi vet också att det finns många "banditer" hos allmänheten också. De som fullkomligt struntar i att sopsortera. De som inte iiiiids bryyy  sig. De som skiter i naturen, bildligt talat.

Idag hörde jag att mikroplaster finns i fisken som fångas i Vättern! Den plasten får du i dig, om du äter av fisk som är fångad där. Naturligtvis finns mycket mikroplast även i världshaven, tillika i den fisk som hivas upp därifrån. Men att insjöar drabbas ... Då har det väl ändå börjat gå för långt.

Men vi måste förstås kunna lita på att den plast vi använder tas omhand på rätt sätt. Allt annat är kriminellt.

Hur var det nu med min kork. Forskning inleddes. Jag hade nog slängt den i plaståtervinningen. Men se, det var fel. Det där materialet är biologiskt nedbrytbart och ska slängas i komposten! För du har väl kompostering i din kommun, hoppas jag. Där tror jag de flesta mindre platser sköter sig.

Värre är det med t.ex. Stockholm. Där slänger man det mesta, utan tanke på framtiden.

Från Dagens Nyheter v6 2017
 *****

9 kommentarer:

Monica sa...

Och, ja här skiter man verkligen i naturen;-)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/avloppsslam-tippas-utan-rening

Bert Bodin sa...

Snyggt!
Men hur kan det få förekomma? Man undrar.

Monica sa...

Det är otroligt, hörde om det tidigare men trodde inte det var sant. Kan ju komma i grundvatten och ja överhuvudtaget spridas. Vilka bakterie-virus- och giftsamlingar. Trodde Sverige var ett modernt land ...

Bert Bodin sa...

Vi vill nog gärna se oss så, ja.

Elisabet. sa...

Och här sorteras det minsann. Pv har två komposter och ingen sophämtning och hjälp, så bökigt jag tyckte att det var från början - van som jag var vid ystad och boendet där det enda som sorterades var papper/kartong -.

Bert Bodin sa...

Vanans makt är stor. Och i detta fall god. Här i Luleå sorteras sedan ca 25 år. Lätt som en plätt. Då hoppas man ju att hela kedjan håller samma strikta riktlinjer istället för att kriminella ska tjäna pengar på att bara bränna upp grejerna.

Babsan sa...

Vi har sorterati många i vår bostadsrättsförening det blir en vana.Men oj vad papper det kan bli på en vecka

Babsan sa...

Ps korken hade jag skängt i brännbart ds😂

Bert Bodin sa...

Det var ju det jag höll på att göra också. Eller i plast.