torsdag, juni 23, 2005

Midsommarpanik

Å sill, å färskpotatis, å gräslök, å snaps, å......... jordgubbar.... jäklar.

Jag har glömt jordgubbarna! Jaha - var får man tag i dom nu då? Säkert har allt gått åt och jag får stå där med några mosiga, knappt igenkännliga, halvdöa gubbar.

Och mitt i matbrödsbaket står jag.... upptäcker att jästen saknas. Det är inte min dag idag.

Snabbt på med sandalerna och en sväng ner till mataffären på hörnet.. Kö, lång kö, rysk brödköstuk utanför entrén. Närmar mig med stort frågetecken i pannan. Yes - kön går till ett nyss inkommet parti jordgubbar. En kille tar betalt och den andre langar ut gubbarna. Fina, saftiga, svenska. Köper två lådor, rågade, och vänder hem nöjd med mitt kap. Visserligen inte sunderby- eller tornedalsgubbar, men vad gör man. Dom väntar vi gärna på till mitten av juli. Men min dag är gjord.

Åter till baket....... jäklar... jästen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såååå ja, lugn och fin nu.

M sa...

Får passa på att önska en trevlig midsommar till dig också!