fredag, juni 03, 2005

Ännu läser fan bibeln

Stefan Grevle deltog i gårdagens Sommardebatt i SVT1. Med bibeln framför sig ondgjorde han sig över hur den s.k. gaylobbyn får större och större inflytande i Sverige. Bibeln tog han till, när argumenten tröt. Diskussionen handlade bl.a. om att lesbiska kan komma att få hjälp med konstgjord befruktning på våra svenska sjukhus i framtiden.

Han sjönk dock ihop i sin stol, när prästen i svenska kyrkan, Lars Gårdfelt pekade på ett antal andra ställen i samma bibel. Bl. a. att kvinnan skall tiga i församlingen, och (om jag inte minns fel) att judarna bör utplånas från jordens yta. Ville måntro herr Grevle gå vidare och pricka av dessa punkter också, sedan an avverkat homosexualiteten?

Visst kan man ha ett flertusenårigt stycke litteratur som rättesnöre för ett liv i nutiden, om man så vill. Men anser man att det som står där är det enda rätta, så bör man åtminstone vara konsekvent.

Själv har jag sedan länge frånsagt mig all hycklande och institutionaliserad religiositet. Svenska kyrkan lämnade jag för tjugo år sedan.

Någon sorts tro har även jag. Men tyvärr är den inte så enkel, att den låter sig skrivas ner, ens i den tjockaste bok. Dels för att det vore alldeles för simpelt. Dels för att den är privat.

Inga kommentarer: