fredag, augusti 24, 2007

Är leden ur tid?

Det går mot höst. Eller i varje fall "eftersommar" om det nu finns ett sådant uttryck. Igår tog rötmånaden slut, enligt den officiella almanackan. Och till idag blev det ett luftskifte. Lätt regn under natten och bara 11 grader på morgonen.

Så långt är väl allt gott och väl. Det följer ritningen, till punkt och pricka.

I morse vaknade jag av bekanta ljud som slingrade sig genom det nattöppna fönstret och in i mina drömmar. Klockan visade kvart över fem. Först trodde jag att jag inbillade mig, vände på kudden och snusade vidare. Men det funkade inte. Ljudet återkom, med allt större intensitet och regelbundenhet och slutligen var det kontinuerligt. Orrar. Två kärlekskranka tuppar strider om en hona. Intensivt.

Orrspel i augusti! Det hör maj till. Och eftersom rötmånaden är slut, så kan ju inte heller det vara orsaken till regelbrottet.

När jag passerar genom Sundoms by på väg till jobbet en dryg timme senare, ser jag svalor i hundratal på telefontrådarna (Finns telefontrådar, förresten?), samlade för att resa bort.

Och det slår mig att Bartolomeusdagen är den dag, då de skall resa. Så har det alltid varit.

Åter till ordningen.

*****


PS Glöm inte att gratulera Bartolomeus idag!

Inga kommentarer: