torsdag, november 13, 2008

Denna dagen

Snö på morgonen. Kallt och vackert. Och termometerna höll sig på minussidan. Det är ett plus som man bara kan säga grattis till. Till oss, som vill ha vinter när det är vinter.

Till dagens minussida vill jag också föra rysk byråkrati. Oj oj oj. Övertidsjobb med ifyllande av inte mindre än tolv blanketter och i morgon blir det fyra blanketter till, för att några skall få besöka detta märkliga land. Och det är inte ens säkert att det blir beviljat. Visumkrånglet i den där "världen" är skrattretande. Verkligen skrattretande. Det är bara att skaka på huvudet och fortsätta fylla i blanketter. Att de gör sig till åtlöje verkar de inte fatta.

Tänk - Jag tror inte att de vill ha besök.

Däremot kunde jag hålla mig för skratt när jag läste om en f.d. Nordeachefs fullständigt sinnessjuka pensionsförmåner. 150 miljoner kronor. Återigen en sådan där världsfrånvänd företeelse, där man tänkt "Men nu då. Nu kanske det funkar". Man kanske skulle byta bank! Jo - det borde man. Frågan är bara till vilken. Kan man få ett tips om något penninginstitut som hyllar etiken?

Till plussidan får jag föra MR-dagarna, som just nu pågår här i Luleå. För första gången norr om Stockholm. Bara en så'n sak! Massor av föreläsningar och seminarier om mänskliga rättigheter ur olika aspekter, kultur, klimat, urfolk och minoriteter.

Viktigt för både ryssar och bankdirektörer.
Och alla oss andra.

Slutligen kan jag konstatera att jag missat en meteorit igen. I morse var det tydligen ett fint skådespel över delar av Norrbotten för andra gången på kort tid. Högkonjunktur för himlafenomen lär det vara. Jorden passerar tydligen genom en svärm för närvarande.

Himlen lyser och lågkonjunkturen lyser med sin frånvaro här i norr. Arbetsgivarna söker folk för brinnande livet nere i sydsverige, där varslen duggar tätt. Omvända världen.

Det kan vi behöva.
Emellanåt.

Nu tycker jag att vi skall ha ett jättelångt "emellanåt".
Helst ett par årtionden, eller så.
Det vore Fair Trade.

*****


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: