måndag, november 28, 2011

Optimism

Följande samtal fick jag idag.

- Ja hej!
- Hej, säger jag.
- Jo, jag undrar.... kan du hjälpa mig, jag vet inte..... men .. alltså......... inte vet jag om du kan svara på den här frågan.
- Jag kan försöka, säger jag.
- Jo, jag har bokat en x2000... Ja, jag ska iväg nu på onsdag.
- Jaha, säger jag. Hur var namnet? (Man frågar för att ha en chans att ta fram bokningen medan man pratar med kunden.)
- Nå - Karlsson. Men alltså... Om man prickat i "ej ombokningbar", här på nätet.... Kan man boka om den då?


Ridå.

Det är inte så sällan som vi får samtal från personer som gett sig på vårt yrkesområde och kommit snett. Då vill de att vi ska hjälpa till att rädda deras fadäser, vilket till hundra procent inte låter sig göras, eftersom vi inte kommer åt deras bokningar. Då kan man ibland få en irriterad kommentar om "dålig service".


*****

6 kommentarer:

Elisabet sa...

Det låter precis som hur Sportiga Jenny har det på jobbet - på turistbyrån - ,-)

Turtlan sa...

Känns också igen. Senast imorse var det så. Någon blir hänvisad till fel ställe och hamnar hos oss. Sen kommer en lång beskrivning om ett problem som man snabbt fattar inte skulle ha blivit kopplad till oss. Men jag låter personen prata till punkt så hon i alla fall inte behöver känna sig avbruten när jag ska till och säga att hon hamnat fel....
Till råga på allt så har hon tidigare blivit illa bemött och allt blivit fel. I min ände av luren sitter jag som får ta emot ett antal väl valda ord fast jag / vi är långt ifrån inblandade i det hela.

Ja vad gör man?
I det här fallet hänvisade jag vidare men hon lät mindre arg då så på något sätt hade jag nog lyckats bemöta henne bra och visa att alla i vården är INTE skitstövlar....

Bert sa...

Elisabet: Ja - där kan man nog få en del lustiga frågor också.

Å andra sidan kan jag själv vara riktigt blixtrande också. T.ex. när jag i ett mejl skrev:

"Ring mig, om du inte får detta mejl." Vi hade haft fel på vårt mejlsystem och visste inte om mejl gick fram eller inte.

Bert sa...

Turtlan: Det är bara att vara förstående.

Monet sa...

Kan inte du vid tillfälle mera ingående beskriva hur en resebyrå av idag fungerar? Jag trodde i min enfald att alla fixade alla sina biljetter och bokningar och allt annat själv via internet. Iallafall gör vi det under våra Europaresor och tanken på att vända mig till en turistbyrå eller resebyrå finns bara inte längre.

Jag trodde yrket/branschen var död som typ sekreterare. Men du verkar vara i full fart hela tiden. Vad är det för kundkategori (bortsett från den sista du beskrev), är det mest företagsarrangemang ni ordnar (sånt som just sekreterare tidigare ansvarade för) Jag är jättenyfiken faktisk.

Bert sa...

Monet: Jag har gjort det en gång. Men det skadar inte med en uppdatering. Håll utkik.

En sak är i alla fall säker. Vi får fler och fler kunder, och är nu 42 medarbetare. Företag och myndigheter har inte tid och pengar att låta sina anställda sitta och peta med internet, när de ska ut på tjänsteresa. De är helt enkelt för amatörmässiga, vilket de ska vara. Vi har en liten intern devis som lyder. Vi är bra på affärsresor - Vad är du bra på?