söndag, september 02, 2007

Obs! Stör ej.

Jag sitter i telefonkontakt med en helikopterpatrull uppe i fjällvärlden. En polisman ringer kontinuerligt och ställer frågor, eftersom jag besitter specialkompetens på området. De frågar om terrängförhållanden, om gräsplatåer, om stenblock. 

 Och jag försöker svara, så gott det går. Får skrika genom helikopterbuller och dåliga mottagningsförhållanden till den tålmodige polismannen i andra änden. Men han verkar förstå och har definitivt hamnat rätt. En bit in på norskt område. 

 Jag säger lycka till och frågar om snön lagt sig. "Är det den som ställer till det", frågar jag. "Nej. Det är bara snö på de högsta topparna", svarar han. "Nå, då är det inte det som är problemet. Den är inte dold." "Nejdå. Det bör den inte vara", säger han, tackar för hjälpen och säger hej. 

 Nu på söndagsförmiddagen är polisen alltså och letar den blindgångare jag hittade tidigare i augusti och som jag anmälde till polisen. Tydligen tog de anmälan på allvar. Fast jag hade ju hoppats på att få flyga med, förstås. 


*****

Inga kommentarer: