onsdag, december 07, 2011

Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab

Tar den aldrig slut, Saabsåpan? Jag vet inte om jag ska beundra ledningen för företaget, eller anse den som småpojkar med oskyldiga blå ögon.

Idag kom ett ytterligare ett bakslag. GM säger nej till kinesiskt ägande överhuvudtaget. Man är rädd för teknikförskingring. GM äger inte Saab längre. Det vet vi. Men tydligen har de i något skede lagt in en klausul som bakbinder den svenska biltillverkaren. De vill ha inflytande över vem den nya ägaren ska vara.

Kunde de inte ha kläckt ur sig det tidigare? Här har än den ena, än den andra kinesiske intressenten klivit fram. Sedan har det stupat på än det ena än det andra, jag vet inte vad. Men när det sedan kommit närmare ett avslut - Ja då träder förre ägaren in och pekar förmanande. Aja-baja. "Inte sälja till kineser, för då får vi konkurrens".

Hur ska man tolka det. Och till vem ska man sälja firman för att den inte ska bli en konkurrent till GM?

Det är där jag börjar undra hur professionellt det hela är skött egentligen. Från herr Muller till GM:s ledning. Det känns rent amatörmässigt.

Nä - Den enda beundran jag kan uppamma i det här sammanhanget är den för de Saabanställda.
Vilket tålamod!

*****
Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Leif sa...

Var ut och flög en sväng söderut som passagerare. När kaptenen talade om på vilken höjd vi flög förstod jag det var nära Gud och att han hade god för att inte säga dagligen kontakt med Victor Muller.

Vad som händer och sker i Saab kan du läsa mer om här. T.o.m katten gillar Saab och har tidigare under hösten rest utomös upp till Trollhättan. Länk.

Leif sa...

<span>Var utomös en sväng och flög söderut som passagerare. När kaptenen talade om på vilken höjd vi flög förstod jag det var nära Gud och att han hade god för att inte säga dagligen kontakt med Victor Muller.  
 
Vad som händer och sker i Saab kan du läsa mer om här. T.o.m katten gillar Saab och har tidigare under hösten rest utomös upp till Trollhättan. Länk.</span>

Leif sa...

Egentligen var det katten som kände igen flygkaptenen och började spinna om att honom hade han minsann sett i Trollhättan och att han är en kattvän.

Katter har den goda egenskapen att de kan läsa människor direkt. Därför läste jag artiklarna om Saab, Victor Muller och alla turer med stort intresse. Ty om jag inte riktigt hör efter vad katten menar kan jag få mig en sylvass tillrättavisning och det är inte angenämt.