söndag, december 18, 2011

Vilken skillnad

För tretti - fyrti år sedan kunde jag utan vidare gå ut en måndagkväll och svinga en bägare med kollegerna. Bara för att göra detsamma på onsdagen och avsluta veckan med en fest på fredag och en annan fest på lördag. Inte varje vecka, förstås, men det hände då och då.

Det hände också att vi avtackade någon högre chef på SAS genom att efter jobbet en vanlig vardag, dra till Finlande för att fira, äta, dansa och ha kul och åka hem på natten de femton milen, komma hem vid fem-sextiden på morgonen, duscha äta frukost och gå till jobbet och fungera en hel dag.

Igår var jag på julfest. Kvällen började med samling på jobbet sisådär vid halvfemtiden på eftermiddagen. Vi tog ett glas vin (och då menar jag ett) och satt och surrade och inväntade övriga trevliga kolleger, som skulle samlas från Kiruna i norr till Piteå i söder. Festen skulle sedan fortsätta på okänd ort. Våra julfester är alltid hemliga utom för två personer, nämligen VD och ekonomichef. Det gemensamma startskottet är oftast en buss, som ska avgå vid ett visst klockslag.


Observera att både tomtemor och tomtefar har helskägg.
En halvtimma senare står vi i en lavvu framför en sprakande brasa, där tomtemor och tomtefar (Gissa vilka det är!) bjuder på varm glögg och hälsar välkommen. En mugg glögg, alltså, innan vi marscherar mot julbordet. Dignande av norrbottniska specialiteter, fjorton sorters sill, limegravad röding, kallrökt såväl som varmrökt lax, älgbresaola, patéer, skinka, ..... Det tycktes aldrig ta slut. Till det en halv öl (delade med kollega), och en snaps.

Till varmrätten ett glas vin. Men sedan tog jag det rätt lugnt. Jo - Det blev ju en cognac till kaffet förstås, och en drink, eller var det två. Och var det inte så att vi skulle provsmaka en whisky också, jag och ekonomichefen...? Visserligen bara en tvåa, men ändå. Så det var ganska lugnt. För det skedde ju under en tidsperiod av nära åtta timmar. Inte värre än en arbetsdag.

Då hade vi också hunnit med att få julklappar omsorgsfullt utdelade med rim till var och en av oss. (Vi var bortåt 40 personer.) Dessutom hyllades jag alldeles oerhört för mitt jobb, med specialskriven sång och presenter, och de två tomtarna fick tävla och fick också specialskriven text till O helga natt. (O helga NEX). Dansade gjorde vi också. Ja - det var en helkväll.


Som sagt en enda festkväll. Jo - nu när jag summerar så inser jag att det var rätt mycket innanför västen ändå. Men ingen föll ur. Alla var glada. Det skrattades så tårarna rann. Det hölls tal och uppvaktades. Och grabbarna som spelade och sjöng var suveräna.

Hemma var jag vid tvåtiden.

Idag ligger jag mest på soffan ser på skidåkning i TV, och duger.*)

Det gjorde jag aldrig på sjuttitalet.

*****
*)Fritt efter poeten Bob Hansson.

5 kommentarer:

Leif sa...

Precis sådana där 10-timmars julfrukostar gillar katten fast han dricker ju förstås ingen alkohol. När de sedan ringer från resemäklaren och säger:

- Din katt är här och det ser ut som han vill resa någonstans för han har släpat med sig ett biljettfordral med halsrem. Han både kurrar och spinner.

Ojdå, jag undrade just vars han var, men det är inte förrän till helgen vi skall resa. Svarade jag smått överraskad.

Kanske kom Marcel ihåg tidigare års resekaos kring jultiden och ville förbereda sig i tid? 1-2 dagar före en resa brukar han släpa fram sina viktiga grejer som han vill ha med och lägga dem framför sin resväska. Gud nåde mig om jag glömmer något.

Hur som helst visste jag katten var i goda händer och fick första klassens service. Kanske han också fick en godbit från kylskåpet? Det var bara att åka iväg och hämta Marcel.

Leif sa...

<span>Precis sådana där 10-timmars julfrukostar gillar katten fast han dricker ju förstås ingen alkohol. När de sedan ringer från resemäklaren och säger: 
 
- Din katt är här och det ser ut som han vill resa någonstans för han har släpat med sig ett biljettfodral med halsrem. Han både kurrar och spinner. 
 
Ojdå, jag undrade just vars han var, men det är inte förrän till helgen vi skall resa. Svarade jag smått överraskad. 
 
Kanske kom Marcel ihåg tidigare års resekaos kring jultiden och ville förbereda sig i tid? 1-2 dagar före en resa brukar han släpa fram sina viktiga grejer som han vill ha med och lägga dem framför sin resväska. Gud nåde mig om jag glömmer något. 
 
Hur som helst visste jag katten var i goda händer och fick första klassens service. Kanske han också fick en godbit från kylskåpet? Det var bara att åka iväg och hämta Marcel.</span>

Elisabet sa...

,-)

Men du är ju så hurtig för övrig Bert, så det jämnar nog ut sig ,-)

Själv drack jag två glas vin häromkvällen, till maten, (stora Ikea-glas) och kände mig som hade jag varit på jätteparty dagen efteråt. Men så har jag aldrig varit nån festprisse heller.

Bert sa...

Elisabet: Ibland är jag precis lika känslig som du.Två öl på puben och jag är däckad dagen därpå. Beror på kolsyran, hävdar jag.

kristina sa...

Samma här. Utekvällar fordrar en del eftertanke nuförtiden. Eller förtanke.