lördag, februari 04, 2017

Mops

Jag erkänner! Villigt, till och med. Jag bekänner mig till ordpolisernas uppskattade skrå. Och i likhet med vad många andra tycker är irriterande, till exempel "otur att du åkte dit i fartkontrollen", "jäklar att du förlorade körkortet för att du körde full", som av många inte betraktas som särskilt kriminella förseelser, så vill jag vara en nagel i ögat på de som säger fel. Somliga klagar också högljutt på invandrare som trots kämpande inte lär sig vårt språk, utan att tänka på att de inte är speciellt noga med hur de själva använder sitt vokabulär.
"Tillkännagjorde" (!!???). Hördes i Rapport ikväll.
Detta lilla kärnfulla meddelande skrev jag in på SVT:s Facebooksida.
Raskt, faktiskt, kom ett svar:
Hej Bert!
Vilket ord tycker du borde ha använts i stället?
/Henrik Sköld, reporter

Givetvis svarade jag lika raskt:
Det rätta vore väl tillkännagav. (Tillkännage, tillkännagav osv.)

"Tillkännagöra" finns inte i svenska språket. Det blir rött streck i rättstavningsprogrammet och SAOL gapar tomt.
---

Vad övrigt är, är tystnad (Man travesterar ju gärna Hamlet) från det stora mediabolaget.

De ska veta vem de har att göra med.

*****

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Helt rätt! SVT får kolla bättre i SAOL i fortsättningen.

Jag har en sak jag hänger upp mig på som många använder fel och det låter så tokigt tycker jag. Exempel:

- På grund av att vi vann en miljon så kunde vi köpa en ny bil.

Oh nej då! Tack vare ska det vara när det är något positivt. På grund av om det är åt det negativa hållet. Så många som använder de uttrycken fel.

En språkpolis till här även om min egen grammatik ibland blir tokig...

Bert Bodin sa...

Jag håller med dig i ditt exempel. De finns ett liknande. Det där med "risk" och "chans", som ofta används som likartade.

Elisabet. sa...

Och i dagens DN skrev någon om "kälen" i jorden.

Bert Bodin sa...

Haha. Och i Utemagasinet idag läste jag att Luleå skärgård ligger i Lappland.

Man undrar hur mycket fel man sväljer, där man inte känner till vad som gäller.

Annika sa...

Svårt irriterande! Men Bert, du skriver "nagel i ögat på de som"... när det ska vara "nagel i ögat på DEM som.."!!

Haha! (Fast jag skriver ofta fel också, hrm.)

annika sa...

GRRRRR! Det är alltså jag som är Annika idag!

Bert Bodin sa...

Lalalalalalalalala .....😎