tisdag, november 21, 2017

Jag måste beundra ...

.. Coop för sitt nytänkande när det gäller att introducera nya produkter, i den "manuella" disken. Först och främst är det väl den enda disk som inte är manuell. I motsats till alla andra diskar, montrar och skepp, där man manuellt tar sina varor själv, är ju denna bemannade eller bekvinnade närmast att betrakta som automatisk. Men får ju varorna så att säga, serverade, bara man ber om det.

Nåväl. Det var inte det jag ville påpeka, utan de mystiska produkter som denna disk erbjuder. Häromdagen var det vedeldad skinka. Idag var den lavakokt. Jag är mycket för närproducerat. Och eftersom denna produkt är producerad i Jokkmokk (I och för sig 17 mil bort, men vi är vana vid sådana avstånd i länet.), så skulle den kunna falla i smaken.

Men sedan börjar jag fundera. Några vulkaner har vi inte i närheten. Jag kan tänka mig att vår närmaste finns på Island. Har firman alltså fraktat skinkskivor (för de säljs så) med flyg, båt eller dylikt till det fina landet i väster och där uppsökt en vulkan som har utbrott, för att sedan frakta hem den färdiga produkten? Tillagningen är ju ekologisk med naturlig energi. Men resten???

Nä - Det blev inget besök i den "automatiska" disken idag.

*****

5 kommentarer:

Cecilia N sa...

Du får gärna gräva i de där uttryckena. Har de eldat skinkan med hjälp av ved? Vad blir det kvar då?

Elisabet. sa...

Ja, det gäller att vara innovativ! I vår delidisk säljs även där vedeldad skinka ,-)

Elisabet. sa...

Ps. Varför kontaktar du inte producenten och hör vad dom har att säga? Ds.

Elisabet. sa...

Ps. igen .., ja, det är ju inte butikerna som namnger produkterna, menar jag .. ds.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N och @Elisabet.

Inlägget har mejlats till COOP för kommentar.

Jag tror att det ska vara "vedrökt" respektive "lavkokt".