onsdag, november 01, 2017

In i dimman


Jag gick min runda. Eller min och min. Jag gick en runda, denna första vinterdoftande dag. Inte bara kring nollan på termometern, utan helt på minussidan. På eftermiddagen kommer kalldimma. Men solen finns där och skiner igenom med ett varmt sken ibland. Isen har lagt sig på Norra stadsfjärden.



Sjöfåglarna samlar sig i grupper, ute i älven, där det fortfarande är isfritt. De konfererar väl om ett beslut att ge sig iväg söderut, kan jag tänka.



Sidensvansar i mängd hänger lite här och där, högt i träden. Framförallt i rönnarna, där de kalasar. Jag står och studerar dem ett tag och ser hur de noppar åt sig ett bär och sväljer det helt.

Synd att jag bara hade mobilen med mig. Sidensvansarna är svåra att komma nära. Ett rejält teleobjektiv hade suttit fint.


Jag går hem och unnar mig en kaffe med kladdkaka. Hembakt, förstås.

*****

6 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Oj, det där är ju vinter för en sörlänning! Här har vi +12 idag, så vintern verkar vara långt borta.
Är det en fisk på isbilden? Ser så ut!
Sidensvansar är så vackra. Det finns inga sådana här på västkusten tyvärr! I alla fall ser inte jag några!
Vackra bilder, som vanligt!

Gabrielle RW sa...


Åh, sidensvansar har jag en gammal "soft spot" för. I våras såg jag ett gäng som satt och mumsade på rester av gamla äpplen i ett träd på Waldemarsudde. Blev så glad att få syn på dom och lyckades få en hyggligt bra bild på en ensam fågel som tog en paus i mumsandet.
https://rolandwalden.wordpress.com/2017/03/11/kart-aterseende/
Den där frostiga träkajen på din första bild ser ut att vara livsfarlig att gå på. Bra att det finns rep där bredvid så man inte halkar ner i spat.

Bert Bodin sa...

@Ruta Ett.
Nej, ingen fisk.
Sidensvansen har ju lite underliga vanor. Sommartid ser vi dem aldrig. De kommer på hösten.

Bert Bodin sa...

@Gabrielle RW.
Fin bild du har lyckats med. Jag får ta kameran med mig en annan dag.

Träkajens vita täcke var totalt halkfritt. "Krispigt" frosttäcke med bra fäste. 😎

Elisabet. sa...

Jodå, Ruta Ett, det finns sidensvansar här, men inte alls i såna mängder som hemma ..,-)

Bert Bodin sa...

@Elisabet och @Ruta Ett.

Här kommer de i stora flockar. Idag bortåt 50 individer i samma träd.