torsdag, november 30, 2017

Det där med julklappar

I vår lilla familj på två personer råder konsumtionsavhållsamhet. Så långt möjligt i alla fall. Vi shoppar inte, om man säger så. Men vi köper det vi behöver.

Så när det gäller julklappar har vi sedan 37 år vissa regler som bör följas. Julklappar ska vara av bra kvalitet. Kunna motiveras och vara fyra stycken till antalet. Här gäller nämligen en julklapp till julaftonens frukost och tre stycken att öppnas under kvällen med en timmes mellanrum. Det har funkat i alla år.

Men en av julklapparna får vara lite "lyxigare". En snygg skjorta, eller tröja med förutsättningar att kunna användas.

Jag börjar nu få panik. Det är snart bara tre veckor kvar till julaftonen. Och jag har inte hittat en enda vettig och behövd klapp. Jag, som brukar vara klar med inköpen såhär dags på året. Någon önskelista finns heller inte, samtidigt som jag vet att de klappar jag kommer att få är hembärgade sedan länge.

Hur gör man nu?

*****

10 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Man skärper sig!

Bert Bodin sa...

@Ruta Ett.

Tack. Det värmer.

;-)

Ingela sa...

Köp biljetter till TAW i mars! Jag ska verkligen försöka ta mej till din stad den aftonen.

Rexxie sa...

Vi har skippat traditionella julklappar i vår familj. Vi köper en julklapp var till oss själva som vi slår in och tar med och visar upp! Då får vi precis vad vi vill ha och vad vi behöver, och vi har fortfarande kvar "öppningen".

Bert Bodin sa...

@Ingela.

Välkommen. TAW tillhör väl inte de mest uppskattade. Men tack för julklappstips. Det finns ju annat i kulturväg.

Bert Bodin sa...

@Rexxie.

Det var ju också en variant. Men man missar ju det där ögonblicket när den som får gåvan tårögt tackar. 😎

V sa...

Vi kör julklappsleken sen ett par år tillbaka. Regeln är 1 paket för hundralappen per person och det får vara vad som UTOM en chokladask. Av den enkla anledningen att då skulle halva bordet vara fyllt med just sådana och det blir inte lika kul då. Andra matiga inslag går däremot utmärkt ex. Hjortronsylt, torkad svamp, en lyxig matolja etc.
Så skönt att slippa julklappsletande till fullvuxet folk som har allt. Om någon nu undrar så nej, vi har inga småbarn eller tonåringar som får sitta och gråta utan julklappar på julafton ;-)

Turtlan sa...

Inget förslag att bidra med! Har inte ens börjat planera de julklappsinköp jag ska göra. Jag har äntligen i år (hoppas jag) fått igenom att här ska inte köpas en massa julklappar. En sak var max ska det bli. Vi har så mycket saker och behöver inte fler!

En fin skön pläd kanske? en yllepläd från Klippan tex. Både varm, lyxig och användbar!

Bert Bodin sa...

@Turtlan.

Om du bara visste hur många lyxiga plädar det finns i det här hemmet.

Bert Bodin sa...

@V.

Tack för tips. Men vi är väldigt förtjusta i bra och vettiga julklappar. Oftast mycket behövliga. Lite svåra att få tag i, och därför mycket uppskattade.

Det är inte lätt.