måndag, december 25, 2017

En macka, Pär?

Frågan i rubriken skulle kunna vara befogad, såhär i juletider, då man gärna smyger till kylskåpet och skär sig en skinkskiva och lägger på en macka, och samtidigt har besök av någon som heter Pär. (Sån't händer i de flesta hem. Det är jag säker på.)

Men så är det inte i det här fallet. Istället handlar det om en mackapär. Jag lovade ju igår att presentera en sådan. Det handlar om en av mina julklappar.

Snyggt bosatt i diskret fodral som bara skriker "öppna mig", så kan man ju inte låta bli. Inte heller kan jag låta bli att dra dig vid näsan lite. Jag kom nämligen på att jag istället för att tala om vad det är, låta dig berätta.

Så vad är det jag har fått?
Bästa och rätta svaret vinner äran.
Och det vill inte säga lite.

Diskret fodral. Framsida och baksida av mackapären. Eller tvärtom. Nåja - Den har två sidor.
*****

14 kommentarer:

christel sa...

Tror att det kan vara något jag själv tänker inskaffa.
Så att jag går säkert på småvägarna....eller?
Men min gissning blir broddar

iZac sa...

En hopfällbar stålkantsslipare.

Bert Bodin sa...

@christel.
Fel.

@iZac.
Fel.

Biggan sa...


Inte en susning!!!
Hoppas det är en nyttig användbar grunka, annars blir jag besviken Bert, du som är så vettig. ;-) Nå´n teknisk data-elektron-grej kanske...

Biggan igen sa...



Öronproppar med inbyggd bettskena ;-) DET VORE GREJEN!!!!!

Bert Bodin sa...

@Biggan.

Nej, någon öronbettskena är det inte.
Men visst är den vettig. I alla fall om man vill ha lite kul. Kommer nog mest till användning ute i stugan, där det är långt till det mesta. I alla fall det man vill fånga.

Cecilia N sa...

Drönare?

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Fel.

Anders sa...

Något slags kamerastativ/tripod?

Bert Bodin sa...

@Anders.

Inte så dumt tänkt. Men ändå fel. :-|

Anonym sa...

Mackapären är en adapter till kikare och smart telefon.

Gunnel

Bert Bodin sa...

@Gunnel.

Grattis! Du vinner äran av att ha löst gåtan.

Det är en adapter för kikare/tubkikare och mobilkamera.

Har du en själv, eller i din närhet?

Cecilia N sa...

Men asså ... jag hade ingen aning om att nåt sånt ens existerade - långt mindre förstår jag vad en sån gör.
Nu får du bli pedagogisk, Bert.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N.

Den gör att man kan låsa optiken på mobilen till ett okular på en kikare, eller tubkikare och ta riktiga teleobjektivbilder. Den zoom-/telefunktion som finns i smarta telefoner är ju av digital typ, vilket gör att kvaliten på bilden blir sämre ju mer du zoomar.

Vi får se hur det går. Många tycker att det där med adapter är bra. Men det gäller att ha kikaren på ett stadigt fundament. En tubkikare förstorar kanske 40 gånger. Minsta lilla vibration stör bilden. Här är ett exempel där jag använt tekniken lite på fri hand och handhållen mobil. Det är svårt att sikta rätt.

Resultat kommer att redovisas.