onsdag, december 27, 2017

Nya ord

Så har vi fått 2017 års nyordslista. Vad ska jag säga om den? Jo, jag tycker nog att den var rätt trist.

Inte var det många ord jag själv använt som nya under året. Kanske fyra. "Metoo", "Viralgranska", "Fejkade nyheter" och "Alternativa fakta".

Övriga hade jag nog aldrig ens hört och än mindre använt själv. Men listan gör väl att man nu kommer att få höra de där orden då och då ett tag i framtiden. Sedan dör många ut. Det inser jag när jag ser tidigare års listor.

Ett ord som jag reagerade för var "dabba". Det beskrivs som att "göra en dansrörelse där man sänker huvudet mot ena armvecket och samtidigt höjer andra armen".

Jag har ofta dabbat mig. Inte på dansgolvet (Jo, förresten - Det kanske jag har.), men väl i livet i övrigt. En koll i SAOL visar också att ordet minsann inte är nytt. Att dabba sig är ju detsamma som att göra bort sig.

Så att ordet "dabba" finns med bland nyorden 2017 kan avskrivas som alternativa fakta.

*****
Här finns hela listan.
Och här finns mina kommentarer till ett par av tidigare års listor.

Inga kommentarer: