tisdag, december 05, 2017

#Metoo

Jag har inte lagt mig i #metoo-debatten särskilt mycket. Men idag, vid lunchen på Bistron, där jag testade deras lasagne bara för att jämföra med min egen, som är världens bästa, kom vi att prata om den ström av upprop, som dagligen rinner ut över landet. Vi, jag och två goda vänner, var rätt förbryllade och fascinerade över hur stort detta #metoo har blivit.

Tydligen har det blivit större i Sverige, än i vår omgivning. Mycket större. Tyskarna är undrande. Danskarna likaså. I Finland har det tydligen inte hänt något alls på den här fronten. Kanske har de fullt upp med 100-årskalaset.

Hur kan det i Sverige, som enligt många undersökningar är i topp i världen vad gäller jämställdhet mellan könen, finnas så mycket könsliga trakasserier? Jämfört med #metoo i USA så finns här en spridning i hela yrkeslivet, i alla branscher, vilket inte är fallet där. Det kan förmodligen förklaras med att  svenska kvinnor är väldigt väl representerade i arbetslivet. 80 procent jobbar, vilket är ett mycket högt värde. Snittet i USA är 56.

Slutsatsen (om man nu kan dra någon sådan) blir att svenska kvinnor vågar stå upp och säga ifrån, just för att de är så jämställda.

Synd bara att det inte gjorts tidigare.

En sak är dock säker; min lasagne är godast.


*****
 Läs DN:s artikel om saken här.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Intressant reflektion. Måste fundera lite över det här fenomenet.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.

Jo, det är intressant.