onsdag, december 06, 2017

Kände mig ...

.. lite smårisig i morse. Halsen sved. Och det fortsatte den att göra. Men trots det blev längtan ut i den vackra vintern alltför stark framemot elvatiden. Termometern stod på 13 minusgrader.

Sagt och gjort. Jag travade iväg. Andades in genom munnen. Tänkte att jag skulle låta eventuella virus i halsen frysa ihjäl. Hur det gick får vi se senare.

Men det var ju alldeles för vackert för att jag skulle tänka på en förkylning. Tänk att vi fått riktig vinter. Redan före jul! Det var nog rätt länge sedan. Vi får väl se hur långt det håller. Redan till helgen väntas plusgrader.

Ser i vilket fall att Luleå kommun börjat preparera isbanorna i Norra hamnen. Däremot har de inte vågat fortsätta utåt havet, eftersom de då måste ploga under Bergnäsbron, där det är strömt (Det är ju Lule älv.) och tidigare i november blev en isränna bruten av ett varvsföretag till mångas förtrytelse.

Men folk är ute på isen ändå. Hundar verkar älska de öppna vidderna och rusar omkring som berusade.

Jag gillar också vidderna. Det är så vackert, så vilsamt. Men jag rusar inte runt som berusad. Jag är väl inte hund, heller! I alla fall inte i detta liv.

Soluppnergång. Klockan är halv tolv.
*****

Inga kommentarer: