tisdag, juni 03, 2008

Kolla in den där lilla lusen

Som jag har jagat den och dess kompisar. Ända sedan förra hösten, då den började dyka upp på de övriga växterna ute på balkongen. Hårda som sten, tyckte jag. Men jag klämde sönder dem. Sköldlöss. Ingen idé att spruta, och det är jag i vilket fall alltid tveksam till.

Nu upptäckte jag plötsligt flera stycken på fönsterglaset och började fundera vad lössen hade att hämta där. Insikten kom som en blixt. Vilken blåsning jag gått på. Fram med lupp och kamera. Skarpt läge, kan man säga. En lus fick komma in och tillbringa en liten tid på ett vitt papper. Inte rörde den sig ur fläcken, hur jag än provocerade.

Forskningen gav resultat. Det är ingen lus. Det är ett frö. Ett ogräs, som följt med ett citrusträd har spritt sig i flera krukor. Det är någon sorts väppling. Väpplingar är kända för att kunna spränga sina frökapslar med stor kraft för att sprida sin avkomma. Så har det gått till.

Kanske kan jag börja sälja.

*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: