lördag, januari 16, 2010

Igen ...

.. tänkte jag, där jag ställde mig i köket, lätt oinspirerad. Matlagningsintresset ville inte riktigt ställa upp ikväll. Kycklingfilé, som förra lördagen. Nåja - får väl göra det bästa av situationen.

Stirrade håglöst in i kylen. En halv burk crème fraiche, lite torr chèvre, en förpackning sopprötter. Alltid något, suckade jag.

Slantar, och strimlar sopprötterna. Palsternacka, morot och rotselleri och lägger dem i en olivoljad form. Salt, peppar, dragon, några korn råsocker och mer olja. In i ugnen på 200 grader. Räknar att det blir klart om 40 minuter.

Kycklingfiléerna bryns till fin färg och läggs i nästa form. Värmer crème fraiche och smular ner getosten. En tesked honung. När osten och honungen smält, vispar jag smeten lite tjock och breder den över köttet. Rosépeppar och torrostade sesamfrön piggar upp. In i samma ugn som rotsakerna, när halva tiden för dem återstår.

Purjon strimlas fint på längden. En panna kokande vatten på spisen, när tiduret ringer för kycklingen och rötterna. Snabbt i med purjon i vattnet i en minut, högst. Häll av vattnet och spola i kallt vatten.

Lägg upp rotsakerna på varm tallrik och placera kycklingfilén ovanpå. Dekorera med några blad färsk babyspenat, och den blancherade purjon.

Syndigt gott.



*****

Inga kommentarer: