lördag, december 08, 2012

Vad vet Mikael Niemi


I slutet av sommaren kom en ny bok av Mikael Niemi. Fallvatten. Den handlar om en verklighet vi helst inte vill tänka på, vi som bor i Luleälvens dalgång och mynning. Jag läste den med behållning under min Kroatiensemester i september. Skrämmande kuslig.

Senare under hösten har märkligt nog nyhetsinslag och tidningsartiklar med ökad frekvens pratat om kraftverksdammar och gruvdammar med stigande intresse. Främst kanske det beror på den blöta hösten med regnrekord och därmed till bristningsgränsen fyllda reservoarer.



Igår låg plötsligt denna broschyr i brevlådan.

Hm!??

Nåväl. För min del blir det någon månad i stugan. Om dammen brister.

Å andra sidan går ju jorden under om några veckor, så .............













*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag köpte boken och blev gruvligt besviken ...., men som sagt, det är ju inte så långt kvar nu, så det spelar ingen större roll.
Bäst att skynda sig att äta upp julgodiset medan tid är ,-)

Bert Bodin sa...

Elisabet: Och jag tänker unna mig en riktigt rolig julfest med jobbet ikväll.

Ingela sa...

Jag tog den almanacka jag blev erbjuden på koopra förra veckan. Om nu världen skulle bestå trots allt.

Cecilia N sa...

OT, men jag kunde inte låta bli att tänka på herr lulebloggaren:
http://www.youtube.com/watch?v=usNTQNBtTsE