måndag, juli 30, 2018

Varianter

En av orsakerna till att jag gillar mina hemtrakter är klimatet. Även om jag ibland gnäller över att det är för varmt ibland (särskilt på vintrarna), och för kallt ibland (på somrarna) är det just variationerna jag tycker om.

Jag skulle för allt i världen inte vilja ha en tillvaro, som ser likadan ut året om. Varken åt ena eller andra hållet. Nej, fyra årstider ska det vara. Inget blaj. Vackra höstar. Snörika vintrar, en fin vårvinter. Sedan kan det bli sommar. Direkt! Så som det ofta blir, även om vintrarna tyvärr ibland börjar tappa geisten. Undantaget den senaste, som var helt fantastisk.

Jag kom att tänka på detta när vi idag vid elvakaffet (du vet det där som alltid serveras klockan 12.30 hos oss) sökte oss till bron (och det har du nu lärt dig vad det betyder). Vi ville söka oss från värmen och solen.

I februari, mars och april, sitter vi helst i solen, på andra sidan huset. Där solen är stark och ger frisk, brun hy lite för fort, om man inte skyddar sig.

Så har vi det. Och det vill vi fortsätta med.

Vive la différence, som fransmannen säger.

Gobrödet hade vi redan ätit upp till första tåren

Vårvinter är trevligt. Man slipper klippa gräs.
*****

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så sa min pappa också. Han tyckte såå mycket om alla träden och det var som var annorlunda i södra Sverige, men det var variationerna han tyckte om. Alla årstider. Själv känner jag att jag skulle bli komplett galen att bo runt Medelhavet med den här värmen. Inte en chans i världen att jag skulle klara det.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Precis min syn på saken också.

Cecilia N sa...

En röst till!

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Se där!

Anonym sa...

Idag har vi sökt oss tio skuggan intill väggen redan till frukost! ellem

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Samma här.