onsdag, juni 19, 2019

Jag gillar ...

.. fjärilar, förutom mycket annat i naturen. Just i dessa tider häpnar jag över den invasion av den vackra migrerande tistelfjärilen, som besöker oss.

Men jag gläder mig också åt att vi har ovanligt många arter som fladdrar runt. Många fler än vad den kända fjärilsdalen på Rhodos ķunde prestera härom veckan.

Ett annat glädjeämne är de vackra blomflugorna, som vi har 340 arter av i Sverige. Du vet, de där randiga sakerna som nyfiket kan ställa sig stilla i luften och studera dig på nära håll. Fridsamma och sällskapliga. Sträck fram ett finger lite försiktigt, så besöker den dig gärna.

Jag fick besök av en variant som jag inte träffat på förr när jag satt med mitt elvakaffe ( Det där som alltid serveras halvett hos oss.). Den satte sig gärna på min hand och började "slicka" min hud. Benke, som satt vid samma bord, sträckte fram ett finger och fick ta över värdskapet en stund.

Fascinerande små djur.

Finbesök av en Chrysotoxum.
*****

6 kommentarer:

Babsan sa...

Fattar inte hur du hinner med att fota🤔och tänk nu funkar det att kommentera på ”gammalt”sätt igen 👏🏻

Bert Bodin sa...

Det är bara att ta fram mobilen, sikta och trycka av. Blomflugan vandrade sakta fram och smakade av hudsalterna.

Glad att du kan kommentera. Då har Blogger fixat det.

Elisabet. sa...

Stod och vattnade i växthuset nu på morgonen. Lyfte på ett fat och där var hela släkten myra som vårdade sina små ägg. Helt bryskt spolade jag bort dem alla och som tack för det, fick jag en myrinvasion under nattlinnet. (Ja, jag gick ut i nattlinnet).

Bert Bodin sa...

Hämnden är ljuv, Elisabet.

thord wiman sa...

Jo, en blomfluga är en fröjd att möta, lite påminnande om ett rymdäventyr när den minimala "farkosten" hovrar uppfordrande några decimeter framför ansiktet och man blir avscannad från topp till tå, som det känns.

Min i det dallrande solgasset upplevda blomfluga hade svårt hålla höjd, föll och steg men det är klart, blir lätt så när någon tilldelas tung medalj och insektsvärldens fredspris år efter år ...

Trevlig Midsommar däruppe i norr!

Bert Bodin sa...

Haha - "avscannad" är rätt ord. Det är så man känner det.

Trevlig midsommar till dig också.