torsdag, juli 18, 2019

Peppar peppar

Det verkar som att medvetenheten har ökat i vår kommun. Det är ju känt att den biologiska mångfalden måste förstärkas om framtidens generationer ska ha någon planet att bo på. Även om jag idag hörde en forskare som konstaterat att vissa lavar ser ut att klara sig i rymden. Utan syre.
- Det ger hopp om att koloniseringen av andra planeter, där vi skulle vara beroende av egenodlad mat, kan vara möjlig.

Jag tycker nog att alternativet jorden verkar mindre krångligt. Det vill säga, om vi tar hand om den.

Myndigheterna verkar ha förstått det i större utsträckning i år. Sällan har jag sett så rikligt blommande vägkanter som i år. Den på bilden nedan, som visar vår byväg är trots allt en rätt blygsam representant. 

Det finns andra exempel längs stora vägen in mot Råneå samhälle som nästan sticker i ögonen. På ett positivt sätt. Skulle vilja fotografera den vid tillfälle, men det är både kurva och backkrön på platsen och ingen plats att parkera bilen, så jag får se hur jag löser det.

Glädjande i alla fall att vägkantsklipparna har tagit det lugnare än vanligt.

Vi får se om det håller i sig.


*****

4 kommentarer:

Allmycke sa...

Jag har påpekat för bostadsbolaget där jag bor att det inte är nödvändigt att klippa gräset varenda vecka - men det faller på döva öron för den här sommaren. De har tydligen ett avtal som måste följas, men de lovar att nästa sommar ska det klippas mer sällan. Alltid något!

Steve sa...

Jag älskar dessa vägar på landet, med blommande vägkanter. Om vägen dessutom har en grön mittsträng så blir jag ännu gladare.

Bert Bodin sa...

Se där. Vi har liknande kampanjer på gång. Jag har så svårt för den där ivern att det ska kapas så fort något växe två dm.
" - Vi mste göra det före semestrarna", sa någon trafikveretrepresentant i fjol.

Varför det?

Bert Bodin sa...

Inget hinder för mig heller