torsdag, juli 11, 2019

Fick en trevlig ...

.. kommentar på ett fem år gammalt inlägg idag.

Det handlar om hittills okända fakta om min mammas barndomshem.

Här återger jag kommentaren:

Hej! Min farfar bosatte sig i banvaktsstugan 1903 med sin fru och 2 barn, därefter föddes ytterligare 3 barn, således 5 barn i stugan. Han kom från Lidlund, Norsjö. Sedan flyttade han 1910 till Röjnoret och vidare till Medle där han blev hemmansägare. Jag har några bilder från 1942, när min far var där med sina systrar och sin mamma för att besöka stugan. Hör gärna av dig. Marta
SvaraRadera
Svar
  1. Hej Marta. Tack för din kommentar. Intressant. Din farmor och farfar var alltså föregångare i banvaktsstuga 514. Jag förmodar då att min mormor och morfar flyttade in 1910. Jag vet inte hur man fick jobbet som banvakt. Blev man förflyttad, eller sökte man tjänsten? Mina förfäder bodde kvar till 1926, innan de flyttade till Glommersträsk.
*****

Inga kommentarer: