fredag, augusti 02, 2019

Dagens designpris

Egentligen borde jag utse en vinnare varje dag. Men det har varit lite si och så med det under en rätt lång period nu.

Därför drämmer jag till ordentligt redan nu på förmiddagen.

Får jag presentera en blåvinge. Närmare bestämt en hedblåvinge.
 - Hur ser man skillnad på olika blåvingar, undrar du.
Ja, det finns ju ett antal arter i familjen. Till och med brun blåvinge.

Men det här är alltså en hedblåvinge. Det ser man på vingarnas undersida.

Så var det med det.


*****

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur är det möjligt att just du hittar ALLA fjärilar Hos oss på ön är det väldigt lite i år.Trevlig helg /Barbro på jobbet

Bert Bodin sa...

@Barbro på jobbet

Här har vi ett ovanligt bra fjärilsår. Och sedan beror det ju också på vad man betalar i modellarvode.

😉

Astrid Binnerstam sa...

Blåvingar tycker jag är bland de vackraste fjärilarna just på grund av färgen.Men jag hade inte en aning om att det fanns olika sorter.Sen finns det en svart fjäril med vita kanter längst ut på vingarna som man inte kan se sig mätt på. Har inte sett några i år, däremot massor av tistelfjärilar, som lyfter likt ett moln om man råkar dra med handen över någon tuva.Rena invasionen,liksom med de äckliga tvestjärtarna i år.

Bert Bodin sa...

@Astrid Binnerstam

Undrar vilken svart fjäril du tänker på. Sorgmantel? Amiral? Sotmätare?

Vad gäller blåvingar så finns det väl 15 arter, minst. En del väldigt svåra att skilja på. Man måste se undersidan av vingarna.