fredag, september 13, 2024

Ännu en ...


.. snötyngd dag,
då lederna på höjd inte var att rekommendera. Det blev skogsvandring istället.


Hamnade på en led som slingrade sig högre och högre uppför en sluttning. Den var tänkt för föräldrar med små barn, egentligen. Leden gick nämligen förbi små platser som handlade om klassiska sagor. Spännande figurer gjorda av trä. 

Så småningom
ledde turen åter mot en kabinbaneststion, som vi bordade för att ta oss till en restaurang på lite höjd. Där mötte vi snö igen. Inte som igår. Det var mycket mer här. 30-40 cm täckte mark och uteserveringar. En god gulaschsoppa fick det bli även idag.

Men sedan tar vi oss ner  mot byn och avslutar dagens strapatser.

*****

3 kommentarer:

Monica sa...

Fantastiskt men tror nästan det är mysigare i Luleå😉Gulaschsoppa är god förstås. Ni är duktiga som ändå håller igång. Läst om alplandskapen i fler länder och hur snön kom plötsligt under denna tid nu med en halvmeter. Det slutade illa för vana klättrare som överraskades och inte gick att finna, som en nålstack att leta i sa räddningstjänsten och det tog tre dygn, tre dygn för mycket tyvärr.

Monica sa...

Under alla skidresor både vinter och vår i olika länder var det bara en och en dag som blev riktigt farlig. Uppe på toppen kom plötsligt ett vansinnigt väder, allt stängde som kabinbanor så bara att försöka åka ned på numera isgator. Som stupade. Och omöjligt att svänga. Vi blåste som löv för vinden ifrån varandra och sågs inte förrän i "botten". Tänker på det ännu och min räddning var en gestalt som ändå syntes fast det var som en vägg framför ögonen, jag såg när han svängde och där hade lite snö blåst ihop, och så nästa sväng och nästa. Plötsligt var han borta. Som upplyft. Men då gick det att se lite bortom handen.
En grupp unga dog här med sin lärare, de hade blåst mot stup. Och räddningstjänst kom. Men på något sätt var jag inte rädd, bara kämpa var min tanke. Helt blåslagen blev jag på benen. Och glad att min bästa kompis stickat en ullmössa till mig, lätt och smidig men perfekt att dra ned över öronen.

Bert Bodin sa...

@Monica

Ruggig historia.

Här har höghöjdslederna stängts av.