tisdag, september 10, 2024

De österrikiska alperna ...

.. tar emot oss med blandat väder, och en rätt dyster prognos för hela den vecka som vi planerar att vandra här. 

Nåja - vi får ta det som det blir. Vi råder inte över naturens nycker. Vi får mycket annat på köpet. 

En rolig guide föreläser om området och dess historia. Och han blir också vår ledsagare när det bär iväg upp på höjderna för en första 'känna-på-tur'. Han vill se hur vi kvalificerar oss för kommande dagars utmaningar. 

Vi är en grupp på 34 aktiva seniorer från Luleå som bor i Saalbach-Hinterglemm. Den yngsta fyller 65 just idag. Den äldsta en bra bit över 80.

Många av deltagarna har vi träffat förr, bland annat i den resa vi gjorde till Portugal i april 2022.

Dagens prova-på-tur blir faktiskt rätt jobbig. Dimma, regnskurar och några solglimtar i brant terräng upp mot 1800 meter över havet, känns värre för en del. Tunn luft skylls det på. För min del känner jag inte av det, men visst är det stundtals jobbigt. Det får man ta. Och belöning får man med vackra vyer.

Ser fram emot kommande dagar.


*****

11 kommentarer:

Babsan sa...

Blir spännande att följa er resa.Hoppas att vädret blir bättre än vad som utlovas

Elisabet. sa...

Är så imponerad av alla som fixar sånt här! Måste vara en härlig känsla - att känna sig så stark -! Och nej, jag hade aldrig klarat det.

Monica sa...

Ja, i såna trakter har jag varit en hel del på vådliga äventyr.
Nu läser jag, mellan 65 och 80 år och visst kan en 65-åring ha sämre kondition än den äldsta men tycker att det borde vara en viss medicinsk koll på alla som deltar i något kanske nytt ansträngande.

På dig finns det redan ett resultat, du har bra kondis, lungor och styrka om du var oberörd. Blir bra betyg på din vardagsträning.

Njut av allt det fina men säger som jag alltid sagt i dessa länder, skulle aldrig vilja bo inklämd mellan alptoppar.

Monet sa...

Helt underbar natur - har både bott och vistats mycket i de här fantastiska alplandskapen så jag är speciellt förtjust i de här vyerna. Skulle dock aldrig få för mig att klättra i dem - men som du säger, om vädret inte är direkt bra finns ju massor med annat att njuta av! Ha en härlig vecka!

Bert Bodin sa...

Hopps kan man. Men det blir som dwt blir.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Visst är det härligt.

Bert Bodin sa...

@Monica

Alla har godkänt för att få följa med.

Bert Bodin sa...

@Monet

Tack. Vi gör vårt bästa.

Monica sa...

Låter bra, då behöver jag inte vara orolig☺️

Gunnel sa...

Verkar som en ansträngande resa för kroppen, men så mycket vackert ni får uppleva. Jag är nästan avundsjuk men klarar nog inte av klättring i berg längre.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Idag blev det 14 km i bergig terräng. Väldigt vackert.