onsdag, augusti 30, 2006

Omvändelse

Kommer du ihåg det mystiska telefonnumret?

Igår började telefonen ringa frenetiskt igen, på kvällstid. Det där telefonnumret dök upp på min display och jag vägrade svara.
"Nu skall dom få", tänkte jag. Ja, mötas av rymdens tystnad, alltså.

Envist stirrade jag på telefonen. Den tystnade.
Tio sekunder senare; Samma genomträngande signal.

"Nej'du! Så lätt ger jag mig inte", och framhärdade i att inte svara.

Tystnad.

Ytterligare en påringning.
"Men vad i ......"

Slut.

Men inte gav dom upp. En liten stund senare ringer det igen.
"Nu skall dom få", tänkte jag. Dock med en helt annan innebörd än tidigare.

Jag sliter upp telefonluren och lägger mig till med min mest myndiga och pondusfyllda röst.

"Ja det här är Bert Bodin", säger jag, i hopp om att den envise försäljaren bara skall lägga på, av pur förskräckelse och tänka 'oj - den vågar jag mig inte på'.

"Gokväll", säger en vän damröst. "Jag ringer från DN:s kundservice. Vi ser att du begärt uppehåll i prenumerationen nästa vecka."

"Ja", sade jag, "det stämmer".

"Jo, nu är det ju så att bara fem dagars avbeställning ger ingen förlängd prenumerationsperiod", sade damen.

"Nähä'nä", sade jag.

"Så därför skulle jag vilja skicka dig en kompensation i form av kuponger, som gör att du kan hämta ut din DN på vilken kiosk som helst. Och kupongerna är inte tidsbegränsade.
Blir det bra?"


"Jo."

"Okej - då kommer dom med posten, om några dar."


"Va fint!"


De vanliga tack-och-hej-fraserna, där min röst blev ödmjukare och ödmjukare.

Där fick man!

Inga kommentarer: