söndag, augusti 27, 2006

Leva upp, eller uppleva

Med stor entusiasm rapporterar en DN-medarbetare om sin skärgårdsupplevelse. Han har fått åka med en s.k. RIB-båt (Rigid Inflatable Boat) på tur i Stockholms innerskärgård. I artikeln staplas penisförlängarna. Båtmotorerna utvecklar 1000 hästkrafter, gör slut på två kubik bränsle på ett par timmar och kostar 28000:- att tanka full. Att den sen gör 0-100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder, tycks också vara ett afrodisiakum.

Artikeln säger inget om att intelligensen i att överhuvudtaget sätta sig i båten snabbt måste sjunka från 100 till noll, på lika många sekunder.

I denna båt kan man förresten inte ens sitta! De sex passagerarna får halvstå i någon slags ryttarställning, för att kunna parera stötarna från havets vågor.

Marknaden för dessa vidunder är stadigt ökande.
Bevare mig!


Mitt privilegium är att få glida ut på blankt hav, som jag gjorde i fredags.






Mot öar, där klippan är varm.
Där får man se solens reflexer dansa över sandbottnen.


Göra ett stopp vid en strand och upptäcka att man inte var först.

Min 14 kilometers paddling, tog drygt tre timmar.
Bränsle: En god frukost och en banan på vändpunkten.

Och jag fick sitta. Bekvämt hela tiden.

Undrar vem som upplevde mest.
DN-reportern eller jag.




Dit där himmelen möter havet...




Andra bloggar om: ,

Uppdatering: Inser nu anledningen till DN:s entusiastiska helsidesartikel i torsdagens utgåva. Gratis textreklam, var vad det handlade om. Monsterbåtsartikeln finns ej i nätupplagan. Men en sökning på DN:s sajt resulterade i ett antal artiklar och erbjudanden. Torsdagens artikel kanske har fått någon ansvarig att få blöta fötter. Minsann!
Inlägget skickat till Läsarombudsmannen på DN för kommentar. Återkommer när svaret kommer.

Inga kommentarer: