lördag, april 09, 2022

Sämre än sämst

Jag går in på 1177.se för att boka tid för den fjärde coviddosen.

Jag har jobbat med datorer av ett eller annat slag sedan 1971. 51 års datamognad. Kan alltså knappast kalla mig ovan vad gäller den digitala världen. Jag har också konstruerat webbsidor som innehåller funktioner och länkar, med mera, med mera.

Gör om och gör rätt!
Men nog undrar jag vad det är för amatörer som konstruerat 1177.se. Krångligare och mer ologisk än denna sida får man leta efter. Och jag tror inte att jag hittar någon sådan. Den aktuella sidan ligger i absoluta botten. Jag uppmanas läsa både här och där. Men någon länk till bokningen hittar man inte. Jo - om jag går tillbaka till grundsidan och klickar in mig på ... få se nu ... nähä, där var det inte. Men här då? Sådär håller man på.

Nåja - till sist hade jag krånglat till mig en vaccinationstid. 20 april klockan 14.15 är det dags. 

Bara för att testa, låtsades jag göra bokningen igen. Från grunden. Nej - det var lögn att hitta igen den vägen, så jag gav upp.

*****
 
Uppdatering 11 april: Regionen måste ha läst mitt inlägg. För nu, två dagar senare, har de gjort om och gjort rätt, eller åtminstone rättare.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tänkt att det är ”mitt fel” att det var så krångligt, men det var ju skönt att inte felet sitter mellan min stol och skärmen! ellem

Gunnel sa...

Då är det inte konstigt att man känner sig vilsen på 1177.

Bert Bodin sa...

@ ellem

Det är DU som är bäst!

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Det är du som är bäst!

Anta Snaque sa...

Tydligt att 1177 är i akut behov av hjälp! Bert, där har du en uppgift! Men kvalificerad personal kostar så salta fakturan. ;)

Bert Bodin sa...

@ Anta Snaque

Jag skulle definitivt anmäla mig som försökspilot om de skulle fråga.

Allt det jag "konstruerat" i webbväg fick någon opartisk testa, innan det lades ut till allmänheten.

Ja - man kanske kunde krydda tillvaron/pensionen lite mer.

Monet sa...

Jag tror det är olika i olika regioner. På 1177 i Region Stockholm är det föredömligt enkelt - det står redan på första sidan vad som gäller betr covid-vaccinationer och på några klick lotsas man rätt. Sen bokar vi här tid genom appen Alltid Öppet på valfritt vaccinationsställe. Nej, mycket går att klaga på men inte just det här hos oss!

Thalassa sa...

Men - nu blir jag faktiskt lite förvånad … och sticker kanske ut hakan, men så knasig och besvärlig är den väl inte?! Det är ju mycket som ska ”få plats” där - lättillgängligt - journaler, bokningar m m.
För första dosen krånglade sidan o systemet kraschade gång på gång, men därefter tycker jag det gått bra. Vi fick sms om att det var öppet för bokning i onsdags, loggade in och fick tid dagen därpå. Så nu är vi färdigvaccinerade - för ett tag i alla fall.

Thalassa sa...

Nu ser jag att Monet kommenterat för oss i Stockholm. Just så!
Men för att förtydliga så menar jag alltså att jag inte heller tycker att 1177 är särskilt krånglig när man använt den några gånger.

Monica sa...

Är väldigt underligt, så undermåligt. I sjukhus världen är det en suverän datanivå, det är så otroligt mycket mer avancerat att skapa medicinska program än ekonomiska, går ej att jämföra på samma planet och varför 1177 är så bedrövligt får vi fråga myndigheterna om. Vi är för vana att ledas och förledas.

I andra länder fungerar även detta. Men känsligt att säga i Sverige, någon kan bli stött ...

Ja, jag kom in i datavärlden 1970 jämte mina medicinstudier och för att hänga med ordentligt så utbildade jag mig till programmerare också, 60 poäng på Uppsala universitet, skrev på en rad dataspråk, skapade program inom både medicin och ekonomi och måste säga att jag slog de 28 gossarna som gick här med råge. En tjej till var det. Ja, men inget jag ville ägna hela dagar åt sen som yrke, är för kreativ och fortsatte forska inom medicin men all kunskap är toppen att besitta.
Kollegor som gick över till världsberömt läkemedelsföretag blev helt förskräckta så urdålig dataanpassning det var och inte ett dugg samband i de olika systemen så en enda röra och långsamt och hindrande men de har ju pengar ...

Inom sjukvården på universtitetssjukhus är det toppenklass både gällande datautrustning och utbildade. Inget folk vet. Men blir livsfarligt annars för patienter. Så hög nivå och så alldeles självklart tills man ser annat.
Obegripligt att det är så kass nivå på 1177 och även hos många myndigheter.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Jo, vi får också information om Covid på första sidan. Man blir förhörd och får svara på om man uppfyller kriterierna för vaccination. Då tycker jag det vore logiskt att man fick en länk till tidsbeställningen. Men så raka vägar finns inte, av någon konstig anledning.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Se svaret till Monet ovan.

Andra saker, läsa journal, boka tid för besök på hälsocentralen eller förnya recept; inga problem.

Bert Bodin sa...

@ Monica

Se svar till övriga kommentarer ovan. Kanske är det säjerhet/integritet som spelar in också. Jag vet inte. Men det vore väl inte så tokigt om man lägger in snabba, raka länkar till så aktuella saker som covidvaccinationen. Kanske under en begränsad tid, när det är som mest aktuellt.

Det är inte svårt. En normalbegåvad it-avdelning borde göra det på ett kick. Kanske är det nivån ovanför som inte klarar att ge order.

Rexxie sa...

Fast det måste ju vara regionsstyrt!

Om jag går in på Västmanland så får jag på förstasidan upp en knapp där det står "Boka tid för vaccination". Sen går man in på länken "Så bokar du tid" och klickar på "Boka tid", och så får man upp vilka mottagningar som har tider och så klickar man på den man vill boka tid hos och så legitimerar man sig med BankID och sedan är det klart.

Bert Bodin sa...

@ Rexxie

Jepp - det är ändrat på Norrbottenssidan nu, när jag går in och kollar.

Elisabet. sa...

Inga som helst problem i Halland heller! Hur enkelt som helst var det att boka tider.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Som sagt. Det måste ha varit något tillfälligt. Detta med fjärde sprutan är ju en rätt ny rekommendation.

1, 2, och 3 fixas med drop-in.