måndag, oktober 16, 2017

Glasögonorm

Programmet Stil i P1 är normalt inget program jag brukar ägna någon större tid att lyssna på. Men det senaste programmet handlade om glasögon. Numera högsta mode. Förr ett "handikapphjälpmedel", som man helst inte skyltade med. Kvinnor skulle till exempel inte fotograferas med glasögon på. Och vem blev inte kallad glasögonorm vid lämpliga tillfällen under skoltiden. Ja, inte jag. För på den tiden såg jag som en hök. Men det fanns ju andra drabbade.

Men med tiden växte det fram ett mode. Märkligt nog var det den brittiske skådespelaren Harold Lloyd som bidrog till det. Med sina filmer och sin fasadklättring och alltid iförd glasögon, så blev verktyget mer och mer accepterat.

Idag fick jag mina nyaste. Eller fick och fick. Progressiva glas med antireflex och andra finesser, plus att de är vansinnigt snygga ... Sån't kostar.

Men jag är nöjd.

Normalt har jag snällare ögon.
*****

Inga kommentarer: