torsdag, oktober 05, 2017

Återstoden av dagen

Har du sett filmen i rubriken? Eller läst boken. Grattis! Då har du åtminstone nuddat vid årets Nobelpristagare i litteratur.

Jag vet att jag själv sett filmen, baserad på romanen av Kazou Ishiguro. Tror att jag såg den i New York (Bara för att vara lite märkvärdig.) till och med. Jag tror det är första gången jag kommit i kontakt med en nobelpristagare innan hen blivit känd för just det. (Nej, visst ja ... Gabriel Garcia Marquez hade jag läst innan han fick priset.)

Men något större intryck kan jag inte säga att filmen gett. Kommer inte ihåg om jag ens tyckte den var bra. Men det beror väl på att jag inte minns vad den handlade om. Det enda jag minns är titeln. Av någon anledning.

Man är ju kulturell.

*****

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men kommer ihåg filmen gör jag.
Den filmen påverkade mitt liv i väldigt hög grad och jag fullkomligt älskade samspelet mellan Anthony Hopkins och suverän Emma Thompson! Inget blev gjort, inget blev sagt - ändå sades precis allting -.
Boken läste jag efteråt och tyckte också om den. Det blev i fel ordning, men fungerade ändå.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.
Jo. Jag kan erinra mig en del av filmen ju mer ja tänker på den nu.

Allmycke sa...

Alice Munro har varit en av mina favoritförfattare sedan sent 70-tal när jag bodde i Canada och upptäckte hennes böcker. Hart nog läst nästan allt hon har skrivit sedan dess.
Återstoden av dagen har jag säkert sett åtminstone 30% av innan jag har slumrat in framför TV:n...