måndag, november 28, 2005

Ett ögonblick redaktör'n

Just så hette insändarspalten i min morgontidning någon gång för länge sedan. Idag läste jag en krönika i NSD, som jag inte kunde låta bli att kommentera. Besserwisser som jag är, vill jag ju gärna engagera mig och alla andra i de livsavgörande frågorna. Jag skrev ett mejl till redaktör'n.

Hej Ida!

Läste din krönika idag. Kul och trevlig och med en rad berättigade frågor, som inte heller jag kan svara på.

Och en av frågorna ställde du inte, trots att du berättade om det.

En sjuarmad ljusstake är kanske en sån där chamukka-typ.
Men du kallade den adventsstake! ???

I hela mitt liv fram till nu, och även fortsättningsvis, så kommer en adventsljusstake aldrig, aldrig, aldrig att ha fler ljus än 4 (fyra).
Hört talas om sjunde advent? (Det blir väl nån gång runt trettonhelgen i så fall.)

Den berättigade fråga du aldrig ställde var alltså: Varför kallar vi elljusstakarna för adventsstakar? Språkglidning? Slarv?
Traditionslöshet? Fast det sistnämnda kan det ju knappast vara. Traditioner har vi ju!

Men det är säkert som du konstaterar.

Vi har traditioner – men vi vet inte varför.
Traditionsslöhet?

Glada adventshälsningar
Bert


PS Jag har även berört detta ’fenomen’ vid två tillfällen på min blogg. Det kan du läsa om här och här.


Vi får se om jag får något svar.

Inga kommentarer: