tisdag, november 08, 2005

Godkväll alla vuxna

Jag brukar inte puffa för TV-serier. Mest beroende på att jag inte ser särskilt många. Men jag gör vissa undantag. Det gäller serier som förväntas ha berättat allt på högst 4-6 avsnitt.

Igår såg jag två olika serier som faller under den kategorin.

God morgon alla barn. (Nej det är inte särskrivning. Den heter så - God morgon...) En serie i 3 delar. Föredömligt.

Det första avsnittet gav mersmak. Verkligen. En blandning av 'Sånger från andra våningen', 'Twin Peaks' och någon okänd skräckis. Dessutom anspelas på dokusåpaföreteelser, ytlighet och hemliga mänskliga djup. Snyggt bildspråk intimt parat med musiken. Överraskande. Men snabba på; första avsnittet sänt (men repriseras) och sen två ytterligare avsnitt. Sen är det färdigberättat. Snyggt!

Den andra serien som jag såg igår var norsk; Deadline Torp. Andra och sista (!!!) avsnittet med gastkramande spänning.

Sen kan 'Lost' och andra massproduktioner slänga sig i alla väggar som finns.

Inga kommentarer: