torsdag, maj 04, 2006

Dålig start

Fick ett nytt bredbandsmodem tillsänt från Telia. "Lätt att installera. Följ bara dessa punkter", stod det i följebrevet.

Med löfte om snabbare uppkoppling, är man ju inte sen att följa ett sådant råd.

Sagt och gjort! Zyxel Prestige 660H Triple Play, hette min nya snabba kompis, som snart kopplades in och upp och lyste och blinkade. Alla lampor utom den som verkligen skulle lysa. Den förblev svart.

Naturligtvis!

Kopplar tillbaka det gamla modemet, fullständigt övertygad om att det nu surnat till och kommer att vägra samarbeta. Särskilt som jag hade börjat fippla i datorn också, med inställningar enligt den bruksanvisning som följde med den nya apparaten. Hade jag lyckats ställa om något, som den gamla kompisen inte kunde acceptera?

Men det gick bra. Kontakt återställd. Puh!

Naturligtvis söker jag mig till Telias sidor på nätet för att få hjälp.

Hittar så småningom - via mina sidor - en till synes utmärkt service; Chatta med en supportmedarbetare.

Toppen.

Klickar på länken livesupport "där en tekniker hjälper dig och föreslår åtgärder".

LiveSupport
Du behöver installera de senaste komponenterna för att använda chat/livesupport.
Vill du installera de nödvändiga komponenterna nu?

Ja Nej




Naturligtvis klickar jag på JA.

LiveSupport
Installationen påbörjas.
Installationen kan ta en stund beroende på din dator eller hastighet på din tjänst.


Det var över en timme sedan. Någon chatkompis har jag inte fått.

Visst är det rätt typiskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera.