söndag, maj 07, 2006

Äh!

Lördag kväll. Middagen förberedd. Bara att sätta in i ugnen. Men vi tar varsin whisky och går och sätter oss mot solväggen vid ladan istället. Det är sent. Det är ljust. Det är varmt. Det är livet.

Håkan, grannen, kommer släntrande ner för vägen och in på gården tillsammans med en kompis, och hunden Lukas.

- Hej
- Hej. Ja här sitter vi och trivs.
- Jag ser det. Det här är Jörgen.
- Hej Jörgen.

Tar i hand och presenterar oss.

- Vi har smitit från tanterna. Dom håller på med maten, säger Håkan.
- Aha, säger jag.

Dom slår sig ner på stolarna som vi plockar fram från ladan. Där sitter vi, på grusgången.

- Jaha, ni har kopplat in sommarvattnet idag, säger Håkan.
- Jepp, svarar jag. Det är så skönt.
- Ja, det är det nog inte så länge till.
- Nähä, frågar jag.
- Nä. Vi såg att det läckte från ledningen här uppe i backen. Det står som en fontän där.
- Ska ni ha en whisky, frågar jag.
- Jatack!

Hunden lommar hemåt.

Vårkvällen är lång.

Inga kommentarer: