lördag, april 19, 2008

Tidig morgon...

.. som vanligt på lördagar. Så tidigt att jag återknyter en gammal bekantskap. När jag slår på radion ljuder paussignal. Du vet, den där gamla, som funnits i alla alla tider. I alla fall så länge jag levat.

Lite förvånad blev jag, fastän jag egentligen visste att den finns kvar.

Nuförtiden hörs den bara innan P1-sändningarna startar på morgonen. Jag slog på radion sju minuter i sex, nyfiken på vad denna dag har att erbjuda.

Nu skall ingen tro att jag hoppar upp ur sängen den där tiden. Inte vanligtvis i alla fall. Att ligga kvar och lyssna är så skönt att somna om till. För det gör man rätt ofta. Sover gott gör jag också fastän radion står på. Om det inte är väldigt intressant förstås. Då är mina gröngrå öppna. Liksom öronen. Och det skall jag säga, som försöker vara rädd om tystnaden. Det är ju aldrig tyst, trots det du lärde dig härom dagen.

Men visst skulle vi behöva fler paussignaler.
Så att vi lär oss.

*****


PS. Vet du hur P1:s paussignal låter. Svara då på vad som ligger till grund för den. Den som är tydligast vinner äran.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: