tisdag, april 15, 2008

Tänk

- Har du tänkt på att det är alldeles tyst?
- Tyst? Näe.
- Har du verkligen aldrig tänkt på det. Att det är tyst, alldeles tyst. Jämt!
- Vad surrar du om? Det låter ju hela tiden.
- Ja, det tycker du. Men egentligen finns inte ett ljud.
- Men nu har det ju snurrat till ordentligt för dig. Har du blivit knäpp?
- Inte mer än vanligt.
- Jo. Nåt allvarligt är det. Tyst! Vadå tyst?
- Jamen tänk efter nu....
- Jaha, ska man måsta tänka ... haha.
- Nämen lyssna.
- Okej.
- Jo. Så här är det ju... Ljud är tryckförändringar.
- Va?
- Ljud är tryckförändringar. Hör du dåligt?
- Jo, det är alldeles tyst här. Hahaha!
- Lustigkurre. Ljud är alltså vågor i luften. Luft som pressas och dras ut, eller hur man nu skall förklara det. Ljudvågor. Och där ute i luften är det liksom bara luft. Inga ljud.
- Men vad svamlar du om. Det är ju ljud hela tiden. Allt låter ju. Mer eller mindre.
- Javisst!
- Jamen då så. Då är det ju inte tyst.
- Jo.
- Nä!
- Jo. För ljudet bildas inte förrän det når din hjärna. Först där skapas ljudet. De där luftvågorna låter inget, när de är på väg från källan och till dig. Där utanför din tjockskalle är det helt tyst. Kusligt va? Vi går omkring i en helt ljudlös värld. Faktiskt.
- Nä, men är det verkligen så?
- Jopp! Så måste det vara. Men det är svårt att fatta. Alla ljud är bara luftvågor, som slår mot din trumhinnestrand, som då börjar vibrera och sända signaler in till innerörat. Sen tar hjärnan vid och tolkar det som ljud. Men inte förrän då.
- Ja, nu blev det ju kusligt. Inte har jag tänkt på det förut.
- Det skadar inte att tänka, då och då.
- Njae, i och för sig inte. Men nog verkar du lite skadad. Fast du har nog rätt.
- Klart jag har. Jag brukar ha rätt.
- Måste medges, måste medges.
...
- Du! En annan sak.
- Vadå?
- Jo, du förstår.... Ljus är ju också bara vågor. En annan sort, förstås, men ändå.
- Fast det låter inte.
- Nä, men om du jämför med det jag sa om ljudet och var det skapas, så.........Du, det är mörkt därute också.
Väldigt mörkt.
Egentligen.....


*****


Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

thord wiman sa...

Goda repriser är alltid av godo, som sagt.

..." Hur ljuset blir till: Man har sagt mig att det är fotonerna, ljusbärarna som kommer farande från solen, utan massa, utan matsäck, utan egen vilja, utan någonting...
Men när dom har kommit ända hit
till min lilla sibiriska ärtbuske som jag
planterade i höstas, då är det stopp. Då dör
dom och blir till ljus hela tiden. Och min katt
som sover i skuggan under busken, honom får dom
aldrig träffa."

Tomas Tidholm
Fotonerna, 1988