söndag, februari 21, 2010

Glad att jag slipper diska

Grillad pilgrimsmussla med örtskum.
Ravioli fylld med pecorino och salsiccia.
Rökt ankbröst med apelsinsky och polenta.
Lågtempererad hjortfilé med pancettakompott, serverad med porcinorisotto.
Gorgonzolacheescake med färska fikon och fikonmarmelad.

Det där var vad vi fick äran att äta på lördagskvällen. Vinhuset Allegrini var denna gång värd för årets första vinmakarmiddag, tillsammans med Restaurang Tallkotten. Ett femtiotal entusiaster delade upplevelsen.

Sex olika viner presenterades och fick ackompanjera den goda maten. Presentationen sköttes av Marilisa Allegrini med personlighet och imponerande kunnighet. Men det kanske inte är så konstigt, då hon lever sitt liv på vingården.

Allegrini Soave till första förrätt.
Allegrini Valpolicella till raviolin.
Mediterra till ankbrösten.
Brunello och Amarone till hjortfilén
Corte Giara Recioto Valpolicella ledsagade desserten.

Behöver jag säga att det var gott? Jag försäkrar.
Men desserten var lite för mäktig för mig.

Tack till Jan Jäderberg, som arrangerar. Det här var nog den bästa vinmakarmiddagen hittills.

Och jag slapp diska.
Men trött idag ändå.
Av någon outgrundlig anledning.



*****


Bilden på Marilisa Allegrini olovligen lånad från en av vinhusets broschyrer. Övriga foton är mina egna.

Mer om vinhuset Allegrini.

Här finns fler middagar.

Inga kommentarer: