tisdag, november 09, 2021

Gå och lägg dig - men ...

.. inte för tidigt. Läser en artikel i dagens DN där forskare rapporterar om hur sömnvanor påverkar hälsan. Där har man kommit fram till lite förvånande slutsatser angående tidpunkten för sänggåendet. När du går och lägger dig har alltså betydelse för hur du kommer att må.

Klipp från DN
Bästa tiden, enligt forskarna, är att gå till sängs mellan klockan 22 och 23. Eventuellt kan man vara vaken en bit efter 23 också. Tidigare än 22, däremot, är inte bra. Det kan ge hjärtproblem.

Hur ska jag nu tolka det? Själv går jag aldrig i säng före 22. Det är sant. Ofta blir det efter 23, men det vanligaste är att jag lägger mig på den optimala tiden (se ovan!) och läser kanske till halv tolv. Sedan sover jag. Hur i herrans namn har jag då begåvats med förmaksflimmer? I och för sig nu borta, efter ablation, men ändå.

Ja, intressant är det i alla fall.

Här finns en länk till hela artikeln i DN. (Gäller bara för prenumeranter.)

Här kan du läsa hela avhandlingen. 

Lycka till!


*****


8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Själv går jag ofta till sängs vid tio, men ibland åtskilligt senare. Det är alltså mellan tio och elva man ska in i nattlinnet. Då vet man det.

Turtlan sa...

Här blir det som regel mellan kl 22-23 så här under veckan. Blir det före 22 så är det wow för min del. Borde kanske komma i säng vid 22 med tanke hur seg jag som oftast är på morgonen. Går upp vid sjutiden. Ja inte på helger…. Då sovmorgon 😀

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Första mönstereleven.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Andra mönstereleven. Har en del att slipa på.

Babsan sa...

Törs knappt säga det men sällan isäng efter 21.30….och vaknar oftast före 07.00 kan aldrig ligga och dra mig.Konstaterar att jag är kvällstrött och morgonpigg

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Men.... 21.30 - det är ju knappt att Aktuellt har slutat. Jösses!

Men du ligger förstås och läser till midnatt. 😏

En vanlig man sa...

Jag bejakar min trötthet, känner jag mig sömnig 21:12 lägger jag mig, så enkelt är det. Alla som börjar jobba tidigt och måste gå upp 03:30-04:30 skall de också helst lägga sig 24:00. Jag lägger mig sällan efter 21:30.

Bert Bodin sa...

@ En vanlig man

Som alltid ska man nog ta forskningsrspporter för vad de är, nämligen forskning. Slutsatserna kan nog oftast behöva diskuteras.

Jag förstår inte heller varför vi skulle fungera så enhälligt. Människor är olika.