lördag, november 13, 2021

Uppväckt från ...

Där står den och bubblar.
.. dvala, eller idet i frysen. En surdegssats ska få träda i tjänst efter att ha varit nerfryst sedan någon gång i vintras.

Jag bakar ibland matbröd. Men på något sätt tycker jag att det hör senhöst och vinter till. Vet inte varför.

I fjol lyckades jag med en osedvanligt bra surdegsgrund. Den ville jag jobba vidare med. Det  blev en rejäl mängd  och när våren kom så trädde "surdegskarantänen" in, och jag tyckte det var synd att denna fina grund skulle gå till spillo.

Men så råkade jag läsa att man kan låta grunden gå i ide. Sagt och gjort. Grunden delades upp i småportioner och fick somna in i frysen.

Nu har jag väckt den. Den var lite motsträvig  men efter två dygn i rumstemperatur är den alert igen.

Imorgon blir det brödbak. Och det blir en annorlunda skruv på det brödet. Följ den spännande fortsättningen. 

*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag frös också ner surdegen en gång. När jag skulle baka insåg jag att den fortfarande var i frysen. Så jag körde kängurumetoden, dvs stoppade påsen under tröjan och lät den tina av kroppstemperaturen. Blev lite kallt mot magen ett tag men det funkade bra! Numer bakar jag nästan året om, så surdegen får stå i kylen hela tiden och matas då och då. ellem

Bert Bodin sa...

@ ellem

Jo, egentligen skulle jag vilja ha det så också. Men jag fick så mycket grund en gång att jag valde att frysa in.