måndag, maj 01, 2023

Jag lovade ju ...

.. att jag skulle berätta vad som blommade längs stigarna på våra vandringar. Mycket kände jag igen, men inga finns i Sverige vad jag vet. I alla fall inte i mina trakter. 

Nu gäller det bara att lista ut om mina efterforskningar blivit korrekta. Vissa av bilderna går att klicka större.

Såp-, eller strimaloë
Malvavinda. Själv listade jag ut att det var just en malva.
Cistus salviifolius. En solvändeväxtart. Något svenskt namn har jag inte hittat.
Ännu en Cistus. Ladanumcistros, möjligen varianten purpureus.
Gazania rigens.
Trift känner du väl igen, även om denna var mycket ljus. Det fanns helt vita också.
Bi-ofrys, eller biblomster. Ur orkidéfamiljen.
Blåmire
Bellardia trixago. Tillhör samma familj som den som heter svarthö i de svenska fjällen.

Flockarun

Klöversnyltrot. Ser lite orkidéaktig ut, men är en parasit på klöver (som namnet säger) och luzern.

Skvallerreva.

Gul middagsblomma. Kallas också lite vanvördigt Hottentottfikon. Den lilla snäckan bodde där.

Hur många kände du till?

9 kommentarer:

Monet sa...

Jag kände igen praktiskt taget alla. Nu är det inte viktigt för mig att veta exakt vad alla växter heter i detalj men vissa kan man ju ändå. Jag har varit så lyckligt lottad att jag haft större delen av dem i min franska trädgård. Plus de vanliga medelhavsväxterna som två stor olivträd, citronträd, lavende och rosmarin, stora som buskar. Så det var trevlig igenkänning!

Babsan sa...

Alldeles underbara växter.Kände dock inte igen någon

Bert Bodin sa...

@Monet

Jo, det var en del jag kände igen till utseendet, men aldrig vetat vad det varit för arter. tycker det är spännande att se om jag har något här i hemtrakten, som är släkt.

Bert Bodin sa...

@Babsan

Då har du lärt dig några nu. ;-)

Elisabet. sa...

Frånsett Trift, som ju vi har hur mycket som helst av (och är så fina i all sin enkelhet) var detta nya bekantskaper även för mig. Underbart vackra bilder! Tack som tog dig tid!

Elisabet. sa...

Ps. Malvavindan är bekant, men det gäller enbart själva blomman. Bladen tycks annorlunda .., det är väl någon variant kanske? Ds.

Monica sa...

Kände igen några och malvavindan undrar jag lite över också om det är en variant i familjen. Malvan som här slingrar sig runt i alla häckar och snår på landet, fin tyckte jag när jag såg blommorna där men tydligen kväver den till en del övrigt.

ELIZA sa...

Finns nog inga i min trädgård..Men Orchidee´r är ju för vackra !!

Bert Bodin sa...

@ELIZA

Nej. De där är utpräglade medelhavs- och afrikaväxter. Håller med om orkidéer.