lördag, juli 08, 2023

Internationellt

Det är med viss förvåning jag noterar hur många utländska turister som besöker Abisko. Midnattssolen lockar sommartid. Norrskenet under vintern. Abisko ligger i så kallad regnskugga. Chansen att få uppleva de båda naturfenomenen är alltså goda.

Jag tror nästan att vi svenskar här på bygget är under 50% av gästerna. Kul, tycker jag.

Ikväll blev en ung fransman placerad vid vårt bord. Oj så roligt det var att konstatera att min franska funkade. Det är ju inte alltid man får tillfälle att nyttja det.

Han var här efter att ha skickat iväg en kompis, som skulle åka Kungsleden på cykel. Meningen var att han sedan skulle köra till Nikkaluokta för att hämta upp honom.

Båda var tydligen geofysiker anställda i gruvindustrin och bosatta i Gällivare.

Visst fick vi använda engelska också. Alla kring bordet förstod ju inte franska. 

Men så trevligt det var. 

Att uttala namnet på fjället utanför fönstret där vi satt på franska, är inte lätt. Tjåmuhas.
*****

4 kommentarer:

Monet sa...

Och vad heter det och uttalas på svenska?

Bert Bodin sa...

@Monet

Haha - ja det blir tjåmohas. Betoning på första stavelsen.

Monet sa...

Men vad är det för berg? Hur stavas det på svenska? Och vad skulle jag som upplänning kalla det?

Bert Bodin sa...

@Monet

Det stavas Tjåmuhas. Och det är så du ska kalla det.

Det blev lite feltänk i bildtexten.

Det var fransmannen som hade svårt att uttala nsmnet.