fredag, juli 21, 2023

Runda med blomsterkoll

Beordrad en lugn tillvaro går jag Södrahamnsrundan i maklig takt. Vädret grått, men skönt. Vindstilla och rätt varmt.

I slänten ner mot vattnet ser jag en bekant växt. I överflöd. Men på ett ställe kryper en annan fram under räcket. Vad är det?

Det får du berätta.

Uppdatering: Se kommentarer!

Klicka, så ser du lekplatsen.
Så småningom
hamnar jag med en kopp kaffe i Stadsparken. Sitter bara där och glor vid fontänen. Barn stojar i den - jag måste säga - avancerade lekhörnan i parken. Liknar ingen annan lekplats jag sett. Men populär. Verkligen.

Ser också att någon gått barfota härifrån. De där skorna stod där igår också.


*****

7 kommentarer:

Kristina sa...

Såpnejlika?

Babsan sa...

Såpnejlika säger jag med säkert😉

Anonym sa...

Såpnejlika är även min spontana reaktion! Har aldrig sett den så låg... Mina är minst 40 cm höga och blommar i flera "våningar".
/ Carin

Bert Bodin sa...

@Carin

Grannarna var mycket högre. Den här hade hamnat under ett räcke.

Bert Bodin sa...

@Kristina
@Babsan
@Carin

Grattis! Helt rätt. Det är såpnejlika.

Elisabet. sa...

Läser följande på wikipedia: Krossade blad och rötter av såpnejlikan har traditionellt använts som tvättmedel, och det går också att göra schampo av örten. Konservatorer använder fortfarande såpa gjord på växten för att rengöra känsliga textilier.

Aha. Tänk, vad man får lära sig!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Javisst är det kul att lära sig.

Igår lärde jag mig också varför mjölkörten heter som den gör.