måndag, januari 31, 2022

Diskriminerad

Varför är våra vanor fel? Jag upplever rätt ofta att saker som jag vant mig vid att kunna köpa i livsmedelsaffären plötsligt inte finns längre. Det kan gälla både det ena och det andra. 

Den godaste havredrycken, som vi hittade härom året är den finska Aito. (Kul namn, egentligen. Mjölk heter ju maito.) Väldigt rejäl, inte så tunn och blaskig som de flesta andra. Länge hade vi köpt Oatlys ekologiska variant och tyckt om den, men den diskvalificerades när jag fick veta att det fanns kinesiska intressen i det företaget. Då framstod Aito som vinnare. 

Men den försvann plötsligt från hyllorna. Ingen vet varför. Inte ens butikschefen på vår närmaste Coop. Inte heller fanns den kvar på Stora-varianten av samma kedja. Åker jag nån gång till Finland, ska jag köpa på mig ett lager. Numera blir det Änglamarks havredryck i det här hushållet.

Vuxenvälling ingick för flera år sedan i vårt frukostsortiment. En viss sort. Den försvann också, men har efter många om och men kommit tillbaka. Faktiskt.

Hel bulgur går inte att finna längre. Bara krossad, som vi inte gillar. 

Det finns annat som också försvunnit. Santa Marias kryddburkar har förlorat sin praktiska kork. Nu måste man leta rätt på en lite räfflad sida av korken för att därifrån pressa upp locket. Sånt hittade man med förbundna ögon förr. 

Häromdagen kom nästa bakslag. Vi har i decennier använt Seltin, som är ett natriumreducerat salt. På Coop fanns det inte kvar och skulle heller inte tas in igen, enligt personalen. Någon förklaring fick jag inte. 

 - Nåja, tänkte jag. Jag går väl på ICA och kollar.

Sagt och gjort. Men här var det samma sak. Många olika varianter av salt stod i hyllorna. Men Seltin lyste med sin frånvaro.

Har jag konstig smak?

Inget Seltin i sikte
*****

18 kommentarer:

Thalassa sa...

Någon har bestämt att just vår årgång ska trakasseras! Jag skulle kunna fylla på din lista med flera av våra favoritprodukter som försvunnit. B som numera handlar har flera gånger kommit hem med kommentarer som “Jaha, så klart, vi gillade ju potatisbakelserna med broccoli - nu är de borta ur sortimentet!”

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Se där! Ja, det finns andra produkter som har försvunnit. Kommer inte ihåg alla.

Gunnel sa...

Saknar också de gamla praktiska kryddburkarna. Så korkat att ändra ett praktiskt kryddburkslock till ett krångligt.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

De där nya burkarna har man svurit åt många gånger, fastän jag aldrig svär, egentligen.

Anonym sa...

Falksalt har ett salt som ”ersätter” seltin” Finkorningt med mindre natrium och tillsatt jod. De allra vänligaste hälsningar Lena

Babsan sa...

De kryddburkarna gör mig tokig👿Är det Godmorgonvälling du menar?

Bert Bodin sa...

@ Lena

Tack för tips. Ska botanisera. 🔎

Elisabet. sa...

Oftast beror det på dålig försäljning av just den varan, eller så har någon inköpare kommit på att en ny produkt ska få plats och då åker nånting annat ut. Svårare än så är det inte. Utrymmet är trots allt begränsat.
Apropå kryddburkarna: somliga har ju nu bara ett större hål, t.ex curry som jag använder ofta och då får man lätt med sig halva burkens innehåll när man - av bara farten - ska krydda! Smart uträknat av producenten; då tar det slut fortare än kvickt.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Precis. Vi som har sofistikerad smak blir diskriminerade. 🤔😉

Det där med curryn händer då och då. Man får vara försiktig.

Elisabet. sa...

Ett annat litet ps, men det vet förstås alla. Varor med låg marginal, hamnar ofta närmast golvet.

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Jepp - så heter den. Har nu kommit ut i sortimentet igen. Och hör och häpna - med bättre förpackning.

Babsan sa...

Var hittade du den?

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Ursäkta. Uppgav fel. Det är Sempers "Må bra-välling" vi köper ibland.

Babsan sa...

Misstänkte det för den jag menarnfinns inte i Sverige.Ska till Norge i mars ska kolla,där

Mian sa...

Garant har nog hel bulgur tror jag.

Bert Bodin sa...

@ Mian

Tack. Det blir väl Willy:s, då.

En vanlig man sa...

Det här med Santa Marias kryddburkar är ett aber, vad jag kan se är det alla små burkar (10-12cm) som har ett konstigt svåröppnat lock, dock inte riktigt lika på alla.

Bert Bodin sa...

@ En vanlig man

Det är samma erfarenhet som jag har.