lördag, januari 13, 2018

Omdömet sviktar

Det är helt uppenbart att den ynklige man, som för närvarande innehar en av världens mäktigaste poster, herr Trump, är en person som saknar en hel del under sin blonda kalufs. Intelligens, sjukdomsinsikt, empati, bland mycket annat. Att han dessutom har en medarbetarstab, som verkar ha ungefär samma symptom, gör saken ännu allvarligare.

Är det verkligen ingen som kan rå på den där administrationen och göra slut på eländet. Nog bör det väl finnas någon klinik, som kan ta hand om dem. Det kan inte vara lätt att vara amerikansk medborgare nuförtiden. Att ständigt gå och skämmas inför hela världens befolkning kan inte vara kul.

Men det finns mera närliggande exempel på dåligt omdöme, men i en helt annan bransch. Jag tänker på HM, vårt världsomspännande skräpföretag. Där har någon marknadsförare, som förmodligen får se sig om efter nytt jobb nu, trampat i det berömda klaveret ordentligt. Det är nu en världsnyhet. Googla HM protest, så kan du bläddra sida upp och sida ner bland artiklar från när och mycket fjärran. I min garderob finns inte en textilfiber från detta företag. Det var längesedan, minst 40 år, ja kanske till och med 50. Och det är inte första gången på dessa år som HM har gjort bort sig.

Varifrån kommer allt detta dåliga omdöme, som egentligen bara skulle behöva uppgraderas till sunt förnuft, för att komma upp i någorlunda normalnivå.

Det må gälla såväl stort som smått, USA:s president, eller HM:s ledning. Förresten ... det är nog kategorin "smått" som gäller i båda fallen. I alla fall vad gäller det som eventuellt finns innanför pannbenet.

*****

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Samma här, undviker alltid HM. Dels så är deras stil inte min stil men framförallt pga billigt slit o släng. Nu också utan tvekan pga deras klanterier i sin marknadsföring.

Ja hur länge kan Trumpen sitta kvar? Tyvärr finns det ju folk som supportar honom. Ve och fasa.

Bert Bodin sa...

@Turtlan.

Jag tror tyvärr att det inte blir någon lätt framtid. Ur flera aspekter.



Elisabet. sa...

Ja, det där klavertrampet är så idiotiskt dumt så det saknar all vett och sans. Jag kan bara inte fatta att man kan komma på tanken!

HM kan jag mycket väl tänka mig att handla i - detta till trots - då jag hittat en del riktiga favoriter där, men det är ytterst sällan jag tittar in i nån klädbutik i stan. KappAhl, Lindex etc, där hittar jag sällan nånting.

Bert Bodin sa...

@Elisabet.

För något år sedan var det en som inte var härifrån som frågade mig var HM ligger.
Och jag kunde för mitt liv inte ens berätta det, för jag har tydligen förträngt företaget.

Men sedan fick jag syn på deras entré av en slump. I gallerian Shoppings källarplan. Där kan de få husera, tycker jag.

Thalassa sa...

Ett gräsligt klavertramp som inte går att försvara och som givetvis ska hängas ut. Vi ska dock inte helt bortse från att HM, liksom många andra svenska textilimportörer, gjort, och gör, mycket gott i många länder i framför allt Asien. Många projekt inom CSR har förbättrat usla arbetsvillkor i fabriker, många reningsanläggningar har finansierats i Indien och Bangladesh m m. Säkert inte helt av ideella skäl - men ändock. (Nej, jag varken arbetar för eller handlar på HM).

Bert Bodin sa...

@Thalassa.

Bra! Sans och balans.