torsdag, februari 16, 2006

Ansvar

Det finns två alternativ när det händer något jag har ansvar för:
  1. Jag tar ansvar och försöker rätta till det som gått fel
  2. Jag avgår och låter någon annan ta över skräpet
Med anledning av KU-förhören kan man ställa sig frågan vilket som är bäst.

Alternativ 1 ger ju den ansvarstagande en möjlighet att, genom sina egna erfarenheter av det som gått snett, jobba fram en plan för hur samma fel skall kunna undvikas i framtiden. Om nu samma, eller en liknande sak händer en gång till.

Alternativ 2 är den lättaste vägen ut, för att låta någon annan, som inte är så insatt, ta över och rätta till sakernas tillstånd.

Inget av alternativen hade underlättat för insatserna under det akuta skeendet efter tsunamin. Den bara hände, och vad som hade varit bäst att göra vet ingen.

Inte ens du eller jag.

Är det inte bättre att man nu inriktar sig på att dokumentera vad som gjorts för att förbättra vår krisberedskap sedan dess.

Vem har ansvaret för det jobbet?

Inte vet jag! Vet du?

Kanske är det det svaret vi borde efterlysa istället.



Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: