fredag, februari 03, 2006

Snälla Muhammed

Debatten kring publicerandet av bilderna på Muhammed rasar vidare. Och bråken.

I dagens Metro (hör och häpna - jag fann något läsbart, där!) hittar jag två intervjuer med två muslimer med offentlig framtoning. Helena Benaouda och Dilsa Demirbag-Sten. Den ena ordförande för Sveriges muslimska råd, den andra författare och journalist.

Båda har balanserade och vettiga åsikter om publiceringen, som jag också kan skriva under på, även om ingen av dem gillar bilderna. "De är fula, dumma, tråkiga..... " "De är hets mot folkgrupp."

Samtidigt tycker jag att det framskymtat även på andra ställen, att man vänder sig mot hur ondskefull han ser ut på bilderna.

Är det detta det handlar om?

Om han suttit leende, och gulligullat med en kattunge, hade det blivit annat ljud i skällan då? I högreligiösa kretsar brukar ju dubbelmoralen fira triumfer.

Jag bara undrar.

Inga kommentarer: